Att samöva med andra, både svenska och utländska förband, är nödvändigt för vår förmåga att samverka med andra. Det är även viktigt för vår insatsförmåga, både den nationella och internationella. Genom det Cross Border Training-avtal som finns mellan Sverige, Norge och Finland finns förutsättningar för att utveckla en internationell flygövning med mycket hög standard.
− Det nordiska samarbetet med CBT är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra ACE, även i framtiden. Vi har lyckats öva upp vår förmåga att skapa säkerhet tillsammans med andra. De flygvapen som deltagit är nu bättre förberedda för framtida utmaningar.
Två pass per dag
Varje vardag har två flygpass genomförts, förutom ett förmiddagspass i Sverige som ställdes på grund av dimma. Förmiddagspassen har flygningen skett i tre olika flygövningsområden – ett i Norge, ett i Sverige och ett i Finland. På eftermiddagen har samtliga nationer flugit i det unika övningsområdet för ACE 15 i Sverige, Finland och Norge.
− Vi har genomfört väldigt avancerade luftstridsövningar med många flygplan och nyttjat flygövningsområdet till max. Intensiteten och komplexiteten, med flera olika flygplanstyper och den nivån på de uppdrag under passen, har vi i flygvapnet inte genomfört sedan 80-talet.
Samtliga deltagande nationer som baserat i Sverige upplever att de fått stort övningsutbyte med det upplägget.
− De är mycket nöjda och har fått sina målsättningar uppfyllda med råge.
För första gången deltog det amerikanska förbandet från Aviano i övningen.
− Vi har lärt oss väldigt mycket genom att samarbeta med alla de andra nationerna som deltagit i övningen, säger den amerikanske kontingentschefen Jeffrey Montgomery.
− Att flyga och strida i luften är detsamma för oss men det har varit väldigt intressant att se hur svenskarna gör detta. Denna gemensamma kunskap gjorde det möjligt för oss alla att genomföra denna komplexa och avancerade övning.
Markhot
För första gången i ACE har ett luftvärnssystem grupperat på Jokkmokksbasen för att simulera kvalificerat markhot. Systemet har flugits hit med ett ryskt transportflygplan.
− Till nästa ACE om två år hoppas jag på att det finns mer markhot på en större yta och att även det svenska luftvärnet är med, säger Carl-Johan Edström.
Dimman rullade in
Som alltid när flygverksamhet genomförs så gäller det att ha en plan B om något oförutsett sker. Ett exempel är att kunna använda alternativa landningsbaser vilket gjordes när dimman rullade in över Luleå-Kallax flygplats.
− Det är ett bevis på att våra rutiner fungerar och att vi kan hantera uppkomna situationer. Länderna löser detta tillsammans och hjälper varandra. Under den tid det var dimma här på Kallax hade vi flygplan på fem flygplatser i tre länder. Några timmar senare hade vi alla flygplan åter i Luleå.
Vidareutveckling ACE
För att utveckla övningen ytterligare ska årets ACE utvärderas och utvecklas.
− Nu samlar vi de erfarenheter vi fått från denna övning. Vi ska behålla det som var bra och vidareutveckla övningen till nästa gång, preliminärt sen vår/tidig sommar 2017.
− Vi är väldigt nöjda med genomförandet. Allt från piloter till tekniker och personal har gjort sitt yttersta för att göra detta till två veckors internationellt samarbete och luftmakt i världsklass, avslutar norske övningsledaren Jan Ove Rygg.