För att kunna bedriva kvalitativ och bra repetitionsutbildning, delades de 76 värnpliktiga in i tre plutoner. En pluton fick ganska omgående stifta bekantskap med en kär gammal vän, det vill säga stridsbåten. Redan samma dag skulle det första gänget genomföra praktiska navigationsövningar och för att över huvudtaget kunna kasta loss genomfördes grundlig repetition på bland annat, motorerna, länssystemet, radioutrustningen, ja i stort sätt allting ombord. Utöver det skulle sjökort förberedas för den första praktiska navigationsrundan. Känslan var att killarna inte kunde jobba fort nog för att kunna kasta loss så snart som möjligt.
– Jag vill bara komma i gång och börja köra stridsbåten, det är verkligen kul att vara här igen, det känns som i går. Den mesta kunskapen sitter konstigt nog kvar, men det beror nog på att vi har en gedigen utbildning i grunden, sa några värnpliktiga
Ett stort ansvar
Samtidigt på en annan plats genomfördes repetition av skyddstjänst vilket bland annat innebar övningar att kunna läcktäta och länsa om en stridsbåt av någon anledning skulle få ett hål i skrovet och ta in vatten. I vattenhallen genomfördes simtester, livräddning och övningar med livflottar och flytvästar.
I en lektionssal satt den tredje plutonen och hade teoriutbildning bland annat om lagar och förordningar kopplat till båt-och fartygstjänst.
Att framföra en stridsbåt innebär inte bara att förflytta båten mellan punkt A och punkt B. Att vara stridsbåtschef eller förare, innebär ett stort ansvar vilket ställer stora krav på individen. Förflyttningar sker ofta med fullastade stridsbåtar i mörker och trånga skärgårdsområden. Stridsbåtssystemet är inte enbart ett transportsystem, för förbandet är det lika mycket ett vapensystem och därför måste både stridsbåtspersonalen såväl som övriga tjänstgörande i amfibiebataljonen förstå hur man taktiskt ska utnyttja systemet. Målsättningen med repetitionsutbildningen är att de värnpliktiga ska kallas in år 2017 för att tillsammans med amfibiebataljonen öva i Försvarsmaktsövningen. För att klara den målsättningen krävs repetitionsutbildning som nu genomförs och en motsvarande som genomförs under 2016.