- Det känns bra, jag längtar hit, säger Erika Moberg, flygledare.
Tornet är cirka 35 meter högt och det märks. Man ser ända ut till havet!
Nu är det ju inte våghöjd som skall kontrolleras utan flygplan. LFV svarar för all flygtrafik. Civil som militär. I tornet sitter de som tar hand om flygplanen när de skall starta och landa. Se till att banan är fri så att inget händer.
- Det är så fint att det är nästan synd att ta det i drift. För då börjar ju det att slitas ner, skämtar chefen på plats, Joacim Stolt.
På första våningen finns ”kontrollen”. Där tar man över flygplanen ytterligare en sträcka innan man lämnar över till de stora kontrollcentralerna i Malmö och/eller Stockholm/Arlanda.
Bygget av tornet är den första etappen i det så kallade Ronnebypaketet som skall utveckla F 17 till den största militära flygplatsen i Sverige, sett till antal flygplan och helikoptrar.
Totalt tjänstgör 15 personer på flygledningen, eller ATS, Air Traffic Service som man säger i dagligt tal.
Den 19 dec stänger man det gamla tornet och den 20 dec kommer ATS att leda flygtrafiken från det nya tornet. Flytten kommer att göras utan uppehåll i ordinarie flygtrafik.
- Superfint, avslutar Malin Rosvall-Gustafsson medan hon serverar en kopp kaffe och bulle till besökarna.