Under de tre veckorna finns enheter från Ledningsregementet i Enköping, Göta ingenjörregemente i Eksjö och Skaraborgs regemente i Skövde på plats i Boden för att förbättra sina kunskaper i att verka i vintermiljö. Försvarsmaktens vinterenhet vid Norrbottens regemente har stöttat i det förberedande arbetet men därefter har utbildningen helt och hållet genomförts av respektive förband.
-Vi har dock haft jättebra backning av I 19 hela tiden. Allt har fungerat väldigt bra och alla har varit väldigt tillmötesgående, säger Ola Modig.
Utbildningarna skiljer sig mellan de olika förbanden men i det stora hela omfattar de skjutning, vapenhantering, truppföring, enskild soldats samt grupps uppträdande, förläggningstjänst och motorutbildning med körning på halkbana samt i terräng. För deltagarna från Ingenjörregementet ingår förhoppningsvis även ett uppfriskande bad i isvak sista veckan.
Ledningsregementet först på plats
De över 150 personerna från Ledningsregementet fick verkligen uppleva ett par, även med norrbottniska mått mätt, riktigt kalla dagar. Vinterutbildningen som skedde i Ledningsstridsskolans, LedSS, regi hölls av kadetter från specialistofficersutbildningen och officersprogrammet. När det var dags att genomföra grupperingsövningen steg dock temperaturen ganska rejält och snart var det nästan som hemma i Enköping. Bortsett från snön då.
-Vi lär oss väldigt mycket av det här. När vattnet i vattenflaskan fryser på 30 minuter behöver man tänka till lite extra, både när det gäller enskild soldats uppträdande och fordonstjänst. Det handlar om att hjälpa varandra att upptäcka kylskador tidigt, att hela tiden hålla sig varm och att våga använda de förstärkningsplagg vi har för att upprätthålla stridsvärdet. Det är helt enkelt inte tufft att frysa, säger Per Thurhammar, ställföreträdande chef för Rasbo kompani.
Kraftig kyla påverkar verksamheten på många sätt. Inte minst för de som jobbar med teknisk tjänst.
-Allt tar väldigt lång tid. En sak som tar hem minuter hemma tar 30 minuter här för att man måste arbeta med vantar och har mycket kläder i vägen, säger sergeant Andreas Gillheim, ställföreträdande chef på ledningskompaniets reparationsgrupp.
Förare på glid
Ett av momenten i vinterutbildningen är körning på halkbana. Det är drygt minus 10 grader när stridsfordon 90-vagnarna från en av Ledningsregementets ledningsplutoner övar tillsammans med tredje stridsvagnskompaniet från I 19. Att manövrera ett drygt 23 tons stridsfordon eller en 62 tons stridsvagn på hal vinterväg är inte det lättaste och ska man dessutom framföra sitt fordon på allmän väg gäller det att man som förare vet vad man gör.
-Halkbanan är väldigt nyttig för förarna och som plutonchef känns det väldigt tryggt att få genomföra detta inför de kommande övningarna Vintersol och Cold Response, säger löjtnant Johan Åhström, chef på en av ledningsplutonerna.
På planen intill genomför 212:e ingenjörkompaniet ur Ing 2 sin halkbaneövning med bandvagn 410. Några dagar tidigare var kompaniets maskinpluton på plats med den betydligt tyngre ingenjörbandvagn 120, baserad på Leopardstridsvagnen.
-Ska vi kunna verka i den här miljön måste vi öva i den också. Det man hade kunnat önska var att utbildningen var lite längre, typ två veckor. Nu blir det bara drygt en vecka för vår del innan Vintersol drar igång, säger Karl-Oskar Ugarph, chef på en av ingenjörplutonerna.
Dennis Lantz är en av förarna på bandvagn 410 och han hade förväntat sig lite kyligare väder.
-Det är varmare än jag trodde att det skulle vara. Men jag gissar att det kommer bli kallare under Vintersol och Cold Response men det ska bli riktigt kul oavsett.