När som helst, dag som natt kan behovet av stridsflyg finnas och det är flygteknikerna som ser till att flygmaskinerna är klara för start. Om situationen kräver det ska klargöringen, det vill säga arbetet som sker innan start, kunna ske på en annan plats än den ordinarie. Förmågan kallas spridd klargöring.
− Vi ska kunna verka från flera olika platser. Det är viktigt eftersom vi inte vill lägga alla ägg i en korg. Flygmaskinerna är lättare att slå ut om alla är på ett och samma ställe och vi motverkar det genom att sprida ut oss på huvudbasen säger, Kent Stråhle, kompanichef vid 32:a flygunderhållskompaniet.
Förmågan att genomföra spridd klargöring har tidigare funnits flygvapnet men kallades då rörlig klargöring.
– Kunskapen finns hos en viss del av personalen eftersom vi övade rörlig klargöring på 37 Viggen. Efter avvecklingen av Viggensystemet har fokus legat på internationella förmågor. Nu flyttas fokus tillbaka till nationellt försvar och vi har därför börjat återta förmågan till att genomföra klargöring från spridda platser.
En av de flygtekniker som förutom de ordinarie arbetsuppgifterna också har fokus på spridd klargöring är Mikael Lindqvist. Han började vid flottiljen 2006 och har huvudinriktning mot sensor och beväpning. Enkelt uttryckt har han fokus på den ammunition som hängs på flygmaskinen.
– Rent kunskapsmässigt är det ingen skillnad. Vi gör exakt samma sak vid hangaren men eftersom vi rör på oss måste vi se till att vi har med oss rätt utrustning och grejor för att kunna klargöra.