Bland de som kommer är stjärnorna Steve ”Big Steve” Babb, Amanda Edmundsson och Joel Wetzel. Tillsammans når de upp mot två miljoner följare via sina kanaler, majoriteten av dem ungdomar.
− Vi har inlett ett samarbete med Tubecon i syfte att väcka intresse för Försvarsmakten bland de under 18 år. Det känns spännande att bryta ny mark och utveckla ett nytt arbetssätt inom Försvarsmaktens rekryteringsarbete. För att nå unga måste man synas där de unga finns – och det är i stor utsträckning på sociala medier, säger Åsa Nilsson, rekryteringskoordinator på F 21.
Klockan 13:00 kommer de att vara på scenen och bli intervjuade av Kalle Moraeus. Efter det kommer fansen få möjligheten att träffa sina idoler.
− Vi är vana med att göra stora arena event och turnéer. Att vara ute i landet på olika sätt och skapa möten mellan profiler och följare. Och i det här uppdraget av Försvarsmakten så testar vi ett nytt koncept där vi går från arenor in i nya typer av format. Det är alltid kul att hitta nya plattformar och format att sprida den digitala kärleken, säger Johannes Gustavsson, PR-ansvarig på Tubecon Sverige.
Under dagen kommer profilerna få genomföra ett ”minilumpen”, där de får prova på att vara soldat för en dag. Något ni kan följa både via våra och deras kanaler.
− Vi hoppas att profilerna ska få en tuff utmaning i och med ”minilumpen”. Samtidigt som besökarna får en chans att träffa sina idoler. Vi vill hjälpa Försvarsmakten att locka fler besökare till flygdagen, avslutar Johannes Gustavsson.