Det svenska dykeri- och ubåtsfartyget HMS Belos ligger förtöjt i örlogshamnen Den Helder i Nederländerna. Fartyget har fått uppgiften att frakta hem utrustning från förbandet ME 05 som precis kommit hem från den EU-ledda insatsen Operation Atalanta. Medan besättningen lyfter ombord containrar och stridsbåtar kliver en svensk-nederländsk delegation ombord. Det är cheferna för respektive mariner som ska underteckna ett ubåtsavtal. Viceamiral Rob Kramer är chef för den nederländska marinen. Han får en snabb rundtur på fartygets tryckkammarsystem innan delegationen rör sig mot fartygets brygga för att signera avtalet.
– Detta är nästa steg i ett redan bra samarbete. Vi har redan jobbat tillsammans till sjöss inom ramen för Operation Atalanta och detta är ett mycket viktigt steg, säger Rob.
HMS Belos är försvarsmaktens tredje ubåtsräddningsfartyg med samma namn. Fartyget kom till Sverige 1993 och har sedan dess utvecklats och moderniserats för att klara dagens krav på ubåtsräddning. Några exempel är ett dynamiskt positioneringssystem som gör att fartyget kan behålla sin position även i hård sjö och ett slutet tryckkammarsystem som är stort nog för en hel ubåtsbesättning. Dessutom är Belos moderplattform för ubåtsräddningsfarkosten (URF) som också är en av världens modernaste. URF har till exempel kapacitet att plocka upp en hel svensk ubåtsbesättning - i ett enda lyft. En förmåga som är världsunik.
– Det svenska ubåtsräddningssystemet är mycket professionellt - det är det första som slår mig! Om du vill ha ett professionellt ubåtsvapen är detta system nödvändigt. Därför är vi väldigt glada att också få ta del av denna förmåga eftersom den skänker våra ubåtsbesättningar trygghet och självförtroende, säger Rob.
Inga ytterligare beslut
Den svenska marinchefen, konteramiral Jens Nykvist har själv bakgrund i ubåtsvapnet. Han är en av dem som arbetat för att få till räddningsavtalet och han är märkbart glad över att få avtalet undertecknat.
– Detta avtal gör att vi kan utvidga vårt samarbete. Avtalet förenklar hanteringen av en ubåtsräddningsoperatation om något, mot all förmodan, skulle gå fel. Dessutom gör avtalet att vi kan öva än mer. säger Jens.
Sverige och Nederländerna har övat och samarbetat tidigare. Syftet med ubåtsräddningsavtalet är såväl enkelhet som snabbhet.
– Rent konkret kan vi säga att när detta avtal är på plats kommer ubåtsräddningsoperationer gå snabbare. När vi har övat mer tillsammans så vet vi också mer om varandra och på så vis kan vi sätta in rätt resurser tidigare. Avtalet gör också att vi inte behöver högre beslut för att agera - vi kan åka direkt när vi får larmet, säger Jens.