I januari 2015 gjordes en studieresa till Alaska med bland annat personal från Helikopterflottiljen. Syftet med resan var att få känna, klämma och lära sig mer om de skidor som ingick vid köpet av helikopter 16-systemet. Resan gick till Anchorage där det förband som flyger mest med skidor är stationerade. Det amerikanska förbandet berättar att man i stort sätt aldrig tar av skidorna på deras Black Hawk, systemet fungerar bra i såväl djupsnö som på myrmark. Med skidorna på har man en större valfrihet vad gäller landning i terräng, samtidigt går det bra att rulla på asfalt precis som vanligt.
Tillbaka i Sverige våren 2018. På Helikopterflottiljen har man nu monterat skidorna på en egen helikopter 16 Black Hawk för första gången. Jörgen Hjort som var med under Alaskabesöket berättar.
— I Sverige har vi använt liknande system på andra helikoptrar. Både helikopter 9 och 10 har haft framgångar med liknande lösningar. Nu ska vi pröva systemet på ett mindre antal av våra helikopter 16.
Systemet med skidor är av uppenbara skäl huvudsakligen användbart norrut i landet där snötäcket kan bli rejält djupt och områden utan infrastruktur är större, initialt kommer dock tester att göras runt Linköping då alla helikopter 16 är baserade på Malmen. I mars är det dags att prova skidorna i riktiga vinterförhållanden då skvadronen deltar i övningen Vintersol under vecka 11 och 12. Helikoptrarna kommer att utgå från Luleå och självklart är det vinterförmåga som står i fokus.
Skidorna i sig kräver ingen speciell utbildning eller träning för helikopterns besättning. Under studiebesöket i Alaska berättades att skillnaderna i hur helikoptern beter sig i luften är marginella, piloterna får helt enkelt börja flyga och lära sig med erfarenhet. De flesta piloterna har tidigare flugit med skidor på bland annat helikopter 15, så helt gröna är de inte. Däremot måste landning i snö övas då sikten blir kraftigt begränsad. Besättningens kommande erfarenheter kommer också spela en stor roll vad gäller den fortsatta etableringen av systemet. Då syftet med skidorna är att skapa ett tryggare arbetssätt och samtidigt stärka helikopterns förmåga så väger besättningens åsikt tungt.
— Vad gäller framtiden kommer mycket att få visa sig i test och erfarenheter, är det bök och besvär eller är det bra. Vi måste även bestämma hur många helikoptrar som ska utrustas.