Hårda vintertester i rätt miljö ger tydliga svar

Vid Markstridsskolan fortsätter arbetet i de olika utvecklingsprojekten. Ett av dessa är Pansarterrängbil 360 som nu testas i vintermiljö.
— Äntligen kan vi få leverera ett resultat till brukarna, vi vill ju bädda för att cheferna ska kunna ta rätt beslut när dom använder stridsfordonet i riktigt vinterklimat, berättar kapten Bodil Böös, systemföreträdare för Försvarsmaktens pansarterrängbilar på Markstridsskolan.

Hårda vintertester i rätt miljö ger tydliga svar. Här bromprov på snö och isbelagd väg.
Hårda vintertester i rätt miljö ger tydliga svar. Här bromprov på snö och isbelagd väg.
Hårda vintertester i rätt miljö ger tydliga svar. Här bromsprov på snö och isbelagd väg med Pansarterrängbil 360. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Pansarterrängbil 360 på väg genom vinterlandskapet i Norrbotten. Rikligt med snö och temperaturer ner mot 30 minusgrader vissa dagar ger utmärkta förutsättningar för vintertester.
Pansarterrängbil 360 på väg genom vinterlandskapet i Norrbotten. Rikligt med snö och temperaturer ner mot 30 minusgrader vissa dagar ger utmärkta förutsättningar för vintertester. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Hur länge det tar för besättningen att lägga på slirskydd var också ett av proven som genomfördes.
Hur länge det tar för besättningen att lägga på slirskydd var också ett av proven som genomfördes. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Bromsprov i olika hastigheter med och utan slirskydd.
Bromsprov i olika hastigheter med och utan slirskydd. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Bromssträckan mäts efter varje genomfört bromsprov.
Bromssträckan mäts efter varje genomfört bromsprov. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Anders Magnusson och Mats Andersson från FMV:s test- och evalueringsavdelning i Skövde tillsammans med kapten Bodil Böös, systemföreträdare för Försvarsmaktens pansarterrängbilar på Markstridsskolan.
Anders Magnusson och Mats Andersson från FMV:s test- och evalueringsavdelning i Skövde tillsammans med kapten Bodil Böös, systemföreträdare för Försvarsmaktens pansarterrängbilar på Markstridsskolan. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Framkomlighetsprov på oplogad väg….
Framkomlighetsprov på oplogad väg… Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
… kan resultera i en och annan bärgningsövning.
… kan resultera i en och annan bärgningsövning. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
God morgon, 29 minusgrader idag. Soldaterna gör de sista förberedelserna innan landsvägsmarschen.
God morgon Arvidsjaur, 29 minusgrader idag. Soldaterna gör de sista förberedelserna innan landsvägsmarschen. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
En landsvägsmarsch på närmare 30 mil var och ett av de tester som genomfördes.
En landsvägsmarsch på närmare 30 mil var och ett av de tester som genomfördes. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Temperaturer ner mot 30 minusgrader och ett snödjup på över metern. Arvidsjaur levererar perfekta förutsättningar för vintertester.
Temperaturer ner mot 30 minusgrader och ett snödjup på över metern. Arvidsjaur bjuder på perfekta förutsättningar för vintertester. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
En landsvägsmarsch på närmare 30 mil var och ett av de tester som genomfördes.
Pansarterrängbil 360 på väg genom vinterlandskapet i Norrbotten. Rikligt med snö och temperaturer ner mot 30 minusgrader vissa dagar ger utmärkta förutsättningar för vintertester. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Pansarterrängbil 360, Patgb 360, är Försvarsmaktens nyaste tillskott till stridsfordonsfamiljen och utgör stommen i de motoriserade bataljonerna. Vagnen är tillverkad av den finska försvarskoncernen Patria Land Systems Oy, och den första levererades till Försvarsmakten 2013. Den har en hög tekniknivå främst avseende minskydd, men också i övriga ingående delsystem.

Trupptransport, stridsledning, reparation och sjukvårdstransport

Vagnen finns i olika varianter runt om i världen men ingen är identisk med den svenska versionen. I Försvarsmakten finns stridsfordonet i fyra olika utföranden: trupptransport-, stridslednings-, reparations- och sjukvårdstransportpansarterrängbil.

Försenad process som sedan tog fart

— Att vi testar den i vintermiljö först nu beror på en mängd olika orsaker. Fordonet togs först fram för internationella uppdrag. Dessutom försenades upphandlingen kraftigt och när det blev klart blev införandet en relativt påskyndad process. Första vagnarna levererades för utbildning i mars 2013, under hösten samma år hade vi vår första instruktörskurs och under våren 2014 levererades vagnar till en full motoriserad bataljon på Södra skånska regementet, P 7, som skulle ingå i den Nordiska stridsgruppen. Pansarterrängbil 360 finns nu förutom på 71:a bataljonen på P 7 även på 12:e motoriserade bataljonen på Livgardet, berättar Bodil Böös.

Nationellt fokus

– De senaste åren har ju pendeln svängt och vi fokuserar mer mot ett nationellt försvar. Patgb 360 har inte tidigare använts i norra delen av Sverige. Det ger en osäkerhet om vilken förmåga som kan förväntas av systemet och vi kan inte bygga någonting på gissningar och antaganden. De prov vi nu genomför ska helt enkelt ge oss svar på hur fordonet ska kunna användas i vintermiljö och vilka begränsningar som finns, fortsätter Bodil Böös.

Tätt och prestigelöst samarbete

Utvecklingsarbetet med Patgb 360 är som i många andra av systemutvecklingsprojekten vid utvecklingsavdelning Skövde ett samarbete mellan Markstridsskolan och Försvarets materielverk, FMV.

— Vi på FMV jobbar tätt och prestigelöst tillsammans med Bodil som är systemföreträdare på Markstridsskolan, allt för att stridsfordonet ska utvecklas så att det blir så bra som möjligt för de förband som använder det, berättar Anders Magnusson, som är projektledare för pansarterrängbilar och bandvagnar på FMV:s test- och evalueringsavdelningen i Skövde.

Bromsprov, bärgning och stridsdygn

Under vintertesterna i Arvidsjaur genomförs en rad olika prov med stridsfordonet, lång landsvägsmarsch, bromsprov i olika hastigheter med och utan slirskydd, manöverbarhet i snö och oplogad väg, bärgning vid fastkörning med mera.

— Vi kommer också genomföra prov för att kontrollera hur besättning och skyttesoldater upplever att vagnen fungerar i vintermiljö, bland annat avseende hur till exempel utrustning fungerar och hur de upplever att utföra sina uppgifter i och i anslutning till vagnen. Det gör vi bland annat under ett stridsdygn med mörkerkörning, övernattning i vagn och ingående i olika stridsställningar, berättar Mats Andersson provledare från FMV:s test- och evalueringsavdelning i Skövde.

Delaktiga i utvecklingen

För att genomföra alla prov deltar vagnsbesättning och skyttesoldater ur 71:a bataljonen från P 7.

— Det är roligt att några av oss som använder stridsfordonet får vara med i de här vintertesterna. Vi har ju stor erfarenhet av systemet så det känns bra att vi får vara med och påverka utvecklingen. Det här är ju också en riktigt nyttig vinterutbildning som kommer att ge oss en fördel under till exempel kommande övningar i vintermiljö, avslutar Robin Khosravani, vagnchef.

Fakta

Besättning: 3 (skytt, förare och vagnchef)

Passagerare: 8 soldater i trupptransportvagnen

Längd: 8,76 m

Bredd: 3,44 m

Höjd: 3,49 m

Motor: Överladdad vätskekyld 6-cylindrig diesel – Scania CV DC13 med 12,7l slagvolym som genererar ca 550hk

Vikt: 28-30 ton

Beväpning: Vapenstation 01 med 7,62mm kulspruta eller 12,7 mm tung kulspruta eller 40mm granatspruta

Hastighet: ~100km/h

Räckvidd: 850 km