Just den här vagnen är den första serietillverkade av tre levererade vagnar. Till vagnen hör även två typer av broar; en 26-metersbro som väger 11 ton och två stycken 14-metersbroar på 5,1 ton vardera.
– Hittills har Försvarsmakten köpt in sex system och vecka 13 startar första befattningsutbildningen för soldater och officerare i Eksjö, berättar Kapten Peter Djerf, chef Försöksavdelning på Göta ingenjörregemente.
Speciella förhållanden
Brobandvagn 120 är fullt bepansrad för att ge support till andra enheter att snabbt kunna ta sig över vattendrag eller raserade broar vid frontlinjen. Den tar sig fram i tuff terräng och kan operera i totalt mörker med hjälp av IR-kamera och laseravståndsmätare, något som nu även testats i djup snö och kyla.
– Det är väldigt speciella förhållanden här uppe. Så för oss är det en perfekt möjlighet att komma hit till Boden och testa. Som produktutvecklare är vi väldigt nöjda med både testerna i sig och med resultaten. Vi har identifierat problem som är gemensamma för alla enheter med Leopardchassi, men i övrigt är allt som vi hoppats, säger Sascha Balduhn, projektledare vid KMW.
Första prototypen påbörjades 2006 och var klar 2008, sedan har systemet utvecklats och nu har den första serietillverkade vagnen även klarerats i vinterförhållanden. Det jobbas även på att ta fram en lättare brobandvagn som bygger på Stridsfordon 90-chassit och som kan hantera en 14-meters bro.
– Som brobandvagn sett, efter att vi upplevt två tidigare versioner, dels från 70-talet samt en rysk variant, så är det stor skillnad vad gäller det fordonsmässiga och den nya tekniken vi ser idag, säger Kapten Anders Möller, chef Bärgningsgrupp, Norrbottens regemente och tillägger:
– Att vi kan hjälpa till att testa systemet i vintermiljö är klockrent.