Helikopterflottiljen understödjer tredje brigaden med lufttransport av personal och materiel, och som bonus kan de se hur Helikopter 16 uppträder i kyla och vintermiljö.
– Vi opererar precis som vanligt under övningen, men vi ser också hur maskinen klarar snömängden och kylan här uppe. Speciellt på mornarna när vi ska starta upp och allt är nedkylt, men hittills har allt fungerat väldigt bra. Vi klarar oss med helikopterns egna funktioner och har inte behövt använda externa värmare, berättar major Kenneth Pettersson, befälhavare på en av de tre Helikopter 16.
För några veckor sedan testades, för första gången någonsin i Sverige, Helikopter 16 med monterade skidor i Linköping, något som tidigare nått stora framgångar i andra svenska helikoptersystem. Under övning Vintersol var förhållandena perfekta för att testa systemet i vintermiljö med rejäla snödjup - och resultaten var strålande. Systemet kräver ingen speciell utbildning för helikopterns besättning och skillnaden i hur helikoptern beter sig i luften är marginell.
– Helikoptern är medelstor, men vi kan landa där det är väldigt trångt, eller som här, när det virvlar upp snö, då hjälper alla i besättningen till med att dirigera och leta efter referenser på marken, säger Kenneth.
Förbanden lär sig flygsäkerhet
Under övningen håller andra helikopterskvadronen även utbildningar för andra förband. Första steget är en ren säkerhetsutbildning; hur man ska uppträda i och utanför helikoptern vid start och landning, faran med låg rotordisk när helikoptern sjunker ner i snön och vilka reglage som ska användas för att ta sig ut, något förbanden måste lära sig för varje helikoptertyp de ska flyga med.
Nästa steg i utbildningen handlar om hur truppen ska uppträda med sin packning, hur den ska spännas fast och hur den ska bäras vid i och urstigning. Helikopterbesättningen lär även ut hur någon från förbandet ska agera som teckengivare när helikoptern landar mot denne och var truppen då ska vara och vilka tecken som ges.
– Utbildningen var lärorik och jag ser verkligen fram emot när vår del av övningen avslutas i Bodenområdet och vi får flyga med Helikopter 16 tillbaka till Arvidsjaur, berättar en av rekryterna från Arméns jägarbataljon.
Besättningen på Helikopter 16 består av två piloter, varav en befälhavare och en styrman samt två operatörer, oftast en tekniker och en uppdragsspecialist. De två sistnämnda har samma roller ombord; de agerar som skyttar på MH240, den amerikanska varianten av Kulspruta 58. De är även ansvariga för i och urlastning av materiel och för truppen i kabinen.
Rekrytering
Helikopterflottiljen har behov av nya medarbetare, särskilt uppdragsspecialister, så tveka inte att söka. Läs mer på jobb.forsvarsmakten.se