Vingexamen sker efter godkänt resultat på den första delen av flygutbildningen, den grundläggande flygutbildningen på GFU för strids-och transportflygplan och GHU för helikopter. Årets kull är fördelat på åtta helikopter, åtta stridsflyg och fyra transportflyg.
Guldvingen är facktecknet för pilot som består av flygförarmärke m/36 eller Försvarsmaktens helikopterförarmärke m/00.
Patrik är blivande helikopterpilot och Max ska flyga Jas 39 Gripen. Båda har nu genomfört sitt första steg i sin utbildning att så småningom kunna bli krigsplacerad stridspilot. Vägen dit för de båda ser lite olika ut men de har både det gemensamt att det genomför det sex terminer långa officerprogrammet och utnämndes även till fänrikar under dagens vingceremoni. Alternativet för en del av helikopterpiloterna har varit att genomföra specialistofficersutbildning på tre terminer och utnämnas till förste sergeant.
Direkt efter att de båda har landat efter sin ”examensflygning” svara de på frågan hur det känns just nu?
– Det känns helt underbart! Det är obeskrivligt! Det är en otrolig känsla, svarar Max och Patrick i kör.
Examensceremonin
Det är fin tradition inom flygvapnet att högtidlighålla examen av de unga blivande piloterna.
Ett stort antal anhöriga och kamrater till eleverna samt där till en stor mängd särskilt inbjudna får följa ceremonin med musik och tillhörande parader.
Chefen för flygvapnet, generalmajor Mats Helgesson förrättar examen och tilldelar personligen vingarna till var och en.
Flygvapenchefen delger sedan samtliga piloter ett mycket viktigt budskap som kan tecknas som ett personligt avtal i förtroende mellan honom och respektive elev. Ett avtal som innehåller förväntningar på ömsesidig respekt för att en svår uppgift ska genomföras på ett professionellt sätt.
– En riktigt fin dag för flygvapnet. Jag är både glad, stolt och imponerad över hur bra resultat Luftstridsskolan och Flygskolan har år efter år. En av årets bästa dagar på jobbet, säger Mats Helgesson.
Jubilarer
En annan viktig tradition vid vingexamen är att Flygskolan bjuder in den årskurs som tog examen för 25 år sedan. I år uppmärksammades särskilt två jubilarer på plats under ceremonin.
Per-Olof Olsson var särskilt inbjuden för att han firade 50 årsjubileum och hans son, Mats Liegnell firade 25 års jubileum. Per-Olof har en lång erfarenhet från flygvapnet och särskilt intressant denna dag var att uppmärksamma hans långa tid som flyglärare och medlem av Team 60. Hela 19 år. Mats är även han unik ur det perspektivet att han är en av dem i Flygvapnet som har flest flygtimmar på Jas 39 Gripen. 2 200 timmar! Vi gratulerar far och son till deras respektive jubileum.
Examenslunch i anrik miljö
Flygvapenmuséet i Malmslätt fick sedan även det traditionsenligt, bli platsen för examenslunchen. Vad kan vara en bättre miljö för unga flygare att inta sin examenslunch än mitt ibland en massa fina gamla flygplan som alla berättar om en fantastisk svensk flyghistoria.