Som en del i att utveckla förmågor att använda kortbana och identifiera alternativa start- och landningsplatser för eventuella framtida behov genomfördes flygningar med Jas 39 Gripen under två dagar med Piteå-Långnäs flygplats som en tillfällig reservbas.
Att på kort tid välja ut en plats, genomföra rekognosering och sedan använda denna plats är en del av spridningskoncept som flygvapnet övar för att öka den operativa effekten.
− Ett bevis att flygvapnet har stor flexibilitet. Vi kan landa var som helst, när som helst med kort förberedelse och med lyckat resultat, säger Anders Gustafsson divisionschef vid 212:e stridsflygdivisionen.
Den operativa effekten ökar med denna verksamhet och basförmågan utvecklas med spridningskonceptet att kunna använda andra alternativa platser än huvudbasen. En viktig del i ett nationellt försvar.
− Vi har nått våra övningsmålsättningar att verka från kortbana, säger Anders Gustafsson.
Piteå-Långnäs flygplats är en gammal flygbas från 60-talet, i dag ägs den av Piteå kommun. Innan det var möjligt att genomföra verksamheten har en rekognosering av flygplatsen genomförts för att bland annat kontrollera banans status och avtal har tecknats.
Att valet föll på denna plats vid detta tillfälle var att den var tillgänglig med kort varsel. Ett gott samarbete med berörda aktörer gjorde att kortbanan på flygplatsen kunde användas trots att det samtidigt pågick civil flygverksamhet.
Litet och mobilt
För att använda kortbanan på Piteå-Långnäs flygplats krävs bland annat flygtrafikledning. Därför genomfördes under ledning av taktikutveckling flygbasförband från Luftstridsskolan ett metodförsök att starta och landa flygplan i okontrollerad luft med rörlig flygtrafikledning, ATS/R.
Bakgrunden är att Flygtaktisk stab har beställt av Luftfartsverket flygtrafiktjänster för ett rörligt baskoncept för att, när behov uppstår, snabbt komma på plats och kunna landa ner flygplan på alternativa start- och landningsplatser.
− Vi behöver inte så mycket utrustning för att kunna leda flygplanen på plats. Att jag som reservofficer vid F 21 får vara med om att skapa och utveckla en ny förmåga vid F 21 är fantastiskt stimulerande. Vi har fått ett mycket bra övningstillfälle är jättenöjda, säger flygledare Mikael Fältros.