En basväxling ger många positiva övningseffekter. Markpersonalen får öva på att klargöra Gripenflygplanen på annan bas, vilket kan medföra en del förändrade rutiner, inte minst logistikmässigt. Även själva ombaseringen är en god övning i logistik, då både färja och transportflygplan har använts för att transportera viss understödjande materiel och fordon till Gotland.
− En sådan här vecka stärker också sammanhållningen inom kompaniet, och inte minst med den personal som redan jobbar här ute på F 17 Gotland, säger Johan Lubell, chef för 222:a flygunderhållsplutonen.
En viktig aspekt under veckan har varit att fortsätta att öva det så kallade spridningskonceptet, det vill säga möjligheten att sprida ut flygplanen och klargöra dem på olika, spridda, ställen för att förvilla fienden och göra sig mindre sårbara för en attack.
Även för piloterna kan det vara nyttigt att flyga från andra baser än den ordinarie hemmabasen. I detta fall handlar det bland annat om att lära känna anläggningen på Visby, viktigt inte minst för de piloter som tog examen i maj och därmed inte opererat från Visby förut.
En annan fördel är att det är ännu närmare ut till övningsområdena över Östersjön, där F 17 närmast dagligen genomför egen träning eller samövar med andra nationer.
Denna vecka har både 171:a stridsflygdivisionen, med start från Ronneby, och 172:a stridsflygdivisionen, med start från Visby, övat med det franska och det spanska flygvapnet.
− Vi har bland annat genomfört luftstridsövningar nation mot nation. Vi har även fått till stånd övningar där våra Gripen, spanska Eurofighters och franska Mirage verkat i blandade förband med och mot varandra. Det är extra utvecklande för oss att få öva med och mot andra flygplanstyper, säger Jörgen Axelsson, divisionschef på 172:a stridsflygdivisionen.