– Pedagogiken började lite flummigt, men nu börjar jag förstå vad det går ut på, säger kadett Johanna Setterberg med ett skratt. Det är en utmaning att verkligen få fram det man vill förmedla, och det är bra att förstå att man kan göra på olika sätt eftersom människor lär olika.
Instruktörsrollen viktig del av specialistofficersyrket
Efter en veckas inledande teori är truppen i full gång med att hålla elevledda utbildningspass för varandra för att träna i instruktörsrollen. Det handlar om allt från fotvård för att klara fotmarsch utan skador och skavsår till olika stridsförflyttningssätt som ålning och hasning.
– Jag kommer förmodligen att få jobba med utbildning av rekryter på den militära grundutbildningen när jag kommer tillbaka till Norrbottens regemente I 19, förklarar kadett Joakim Felixson. Därför är det väldigt bra att få praktiska tips och trix, men också en chans att bli säkrare i ledar- och instruktörsrollen.
Det viktiga är övningsplaneringen, det pedagogiska genomförandet, självreflektionen efter passet och återkopplingen från kamrater och befäl. Kadett Malin Stengård, tidigare hundförare på Blekinge flygflottilj F 17, arbetar på Försvarsmaktens hundtjänstenhet med just utbildning, vilket förmodligen avspeglats i det nyss genomförda passet i patrulltjänst. Kurskamraterna återkopplar ett bra, intressant, pedagogiskt och väl genomtänkt pass.
– Jag kände mig ganska lugn och säker, förklarar Malin, som passade på krydda passet med lite hundtjänst. Jag är säker på det jag kan och det är lätt att snöa in på det. Jag får nog försöka utmana mig själv och lämna min bekvämlighetszon för att utvecklas vidare. Den stora utmaningen som instruktör är att göra passet intressant och variationsrikt för de jag utbildar.
Att planera och leda strid - en grund för alla specialistofficerare
Samtidigt på Nyårsåsens övningsfält går den andra utbildningsväxeln, den andra hälften av kadetterna, in på sin tredje taktikutbildningsvecka. Basplattan läggs för att kadetterna ska kunna kommunicera med taktiska begrepp på rätt sätt, analysera och lösa taktiska uppgifter med hjälp av vedertagen bedömandemetodik, och sedan skriva och kommunicera en order på plutonsnivå.
– Kort sagt handlar det om en fungerande metodik för att lösa stridsuppgifter i fält enligt de principer för manöverkrigföring och uppdragstaktik som gäller enligt svensk doktrin, förklarar Tobias Gustafsson, kurschef i taktik på MHS H. I det här skedet brukar utmaningen vara att lyfta blicken från den egna gruppen som man verkat i som soldat eller gruppbefäl, eller från sin egen funktion, för att se något större och bli medveten om hur man bidrar i en helhet.
För kadett Cecilia Frisén är det mycket nytt att tänka på:
– Det är en utmaning att få med allt vid ordergivningen på rätt sätt, att veta när man ska använda olika begrepp och förstå varför man säger en viss sak vid ett visst tillfälle.
Kadett Mattias Kannerstål har varit soldat på heltid i snart åtta år med bland annat bakgrund som militärpolis och erfarenhet av strid i stadsbebyggelse:
– Jag är van att ge order som gruppchef och känner mig duktigare på det här än mycket annat vi sysslat med hittills på utbildningen. Det är stimulerande att lyfta blicken till plutonsnivån. Det är viktigt här och nu, liksom under övriga utbildningen, att vi hjälps åt genom att de som är mer erfarna stöttar och delar med sig till de som har mindre erfarenhet!