Det är många som har väntat på de splitternya MAN-lastbilarna som står parkerade på grusplanen utanför Försvarsmaktens logistik och motorskolans fordonshall. Senast en ny lastbilsmodell köptes in var 14 år sedan.
– Den är ett lyft, den är tyst och bekväm! Den gamla lastbilen var stötig och bullrig, konstaterar Markus Nyberg, kurschef för fordonsinstruktörskursen och dementerar därmed de rykten som gått om den, bland annat att den nya lastbilen inte går att svänga.
– Får man köra den ändrar man snabbt uppfattning – den är bra att köra. Vi är positivt överraskade.
Den nya lastbilen innebär ett generationsskifte i fordonsteknik, en hybridväxellåda, can-bus-system (en dator i stället för elsystem) och backkamera.
Första kursen
Alla som ska bli instruktörer för lastbilen skickas hit till Försvarsmaktens logistik och motorskola (LogS) i Skövde eller till Luftvärnsregementet i Halmstad för en veckas kurs.
– Det är bra att träffa folk från de andra förbanden så att vi kan synka hur vi utbildar och att vi har samma syn på lastbilen, säger Patrik Bäcklin, som arbetar som teknisk chef på Ledningsregementet, ett av förbanden som får den nya lastbilen.
Även FMTS, Trängregementet, Lv 6 och A9 får första omgången av fordonet.