– Äntligen är det dags att kasta loss för Trident Juncture. Vi har planerat för, och pratat om, den här övningen sedan början av året. Nu är vi ordentligt förberedda och ser bara fram emot att köra igång, säger Thomas Zimmerman som är fartygschef på HMS Nyköping.
Vädret blir en utmaning, men inte idag
Hemmahamnen i Karlskrona lämnades i ett strålande höstväder. Sol, vindstilla och spegelblankt hav ramade in den sista dagen för besättningarna, på närmare tre veckor på svensk mark. Vädret på Nordatlanten så här på hösten innebär rent statistiskt flera stormar som i sin tur kommer att ge våghöjder som är högre än de man möter i Östersjön. Övningsområdet för de marina enheterna är stort, från Skottland i söder till Narvik i norr. De svenska enheterna kommer dock förmodligen användas längs den norska kusten.
Ett steg på vägen mot beredskap
Under Trident Juncture kommer besättningarna och fartygen att kontrolleras och förberedas för att kunna ingå i de två snabbinsatstyrkor som regeringen bestämt. Regeringen har under 2017 beslutat att Sverige, vid årsskiftet, ska ställa de två korvetterna i beredskap för två snabbinsatstyrkor, en inom Nato Response Force (NRF) och en inom ett brittisklett initiativ, Joint Expeditionary Force (JEF). Syftet med JEF är att bidra till säkerhet i vår del av Europa och samtidigt medverka till fred och stabilitet genom internationell krishantering i insatser ledda av till exempel FN, EU och Nato. Beslut om svenskt deltagande i en insats med förband eller förmågor fattas av regeringen.
Övningen börjar nästa vecka
Efter att ha bunkrat på vägen kommer fartygen att förtöja i Trondheim tillsammans med de andra deltagande fartygen på söndag. Väl där väntar någon dag av möten, innan övningen startar på allvar, och varar i två veckor. Fartygen är tillbaka i Sverige den 9-10 november.