Under den gångna veckan har flottiljens tre minröjningsfartyg kontrollerats av divisionsstaben. Kontrollen är ett stöd för besättningarna, så att de både vet vad de kan och vad de behöver bli bättre på. Just den här dagen är uppgiften som besättningen ska lösa direkt kopplad till minröjningsfartygens ansvar i krig –att hålla farleder, baser och hamnar öppna så att övriga stridsfartyg kan gå till sjöss.
Martin Göth är chef för 33.minröjningsdivisionen och ansvarig för dagens övning:
—Mycket förenklat, så behöver en besättning veta tre saker när de ska lösa en uppgift. Vilket fartyg ska man röja för? Vilken typ av minor utgör hotet? När ska uppgiften vara klar? Sedan tillkommer en massa andra omständigheter men dessa tre utgör grunderna
I den här övningen ska ett annat svenskt örlogsfartyg in och lasta minor vid en kaj senare samma kväll. Minor som ska läggas ut mot en angripare. Farleden in till kajen befaras vara minerad. Till den bestämda tidpunkten måste farleden vara säker från minor.
Moderna minor är högteknologiska
Moderna minor behöver inte köras på för att de ska detonera. De ligger på botten och väntar på att ett fartyg ska närma sig och aktivera någon eller några av minans sensorer.
De vanligaste sätten för en mina att aktiveras är med hjälp av fartygets buller, magnetik eller den tryckförändring i vattnet som uppstår när ett fartyg rör sig. Dessa tre, och flera andra, kan kombineras på olika sätt och på så sätt skräddarsys för en viss fartygstyp när man programmerar minan.
Vissa av de minor som är utlagda i den här övningen övervakas från land av personal. Där kan man direkt se om HMS Vinga gör något misstag så att minan skulle detonerat om den haft sprängmedel. Varje manöver från fartyget och dess undervattensfarkoster övervakas och kontrolleras. Ett minröjningsfartyg med en skicklig besättning har en mycket låg signatur och kan arbeta mycket närmare minor än andra fartyg. Så var även fallet idag vid de övningsminor man hittade. Vid inget av tillfällena kände minan av närvaron av fartyget eller undervattensfarkosten och farleden kunde öppnas i tid.
—Det har varit en mycket bra vecka som gjort oss bättre. Genom att övningens innehåll varit fullständigt okänt, får hela min besättning realistisk övning, och jag som fartygschef tvingas tänka till extra, sammanfattar HMS Vingas fartygschef Johan Månsson.