Instruktörsutbildningen startade med fem veckor i utbildarrollen under våren där eleverna fick agera lärare i högersätet på vagnen. De fick även planera och genomföra flera teknikpass som sedan utvärderades. Över sommaruppehållet fick de med sig uppgifter att lösa inför del två, barmark, som har pågått under tio veckor och som nu har avslutats. Bland annat har de fått pröva bandvagnsförare under utbildning mot ett militärt förarbevis. Fördelen med bandvagnsutbildning är att de får pröva över tid och se att de verkligen är godkända i alla momenten, så man behöver exempelvis inte genomföra ett specifikt terrängkörningsmoment i slutet av utbildningen.
– Vi har gjort allt ifrån att vi simmade, vi har skjutit rök, kört halkkörning, terrängkörning och nu prövardelen på väg och i terräng, berättar Ingela.
Bandvagn 410 finns i fyra varianter; trupp-, sjukvårds-, logistik- och ledningsvagn. Under utbildningen har de tre förstnämnda varianterna använts. Det unika med just den här bandvagnsmodellen är att den går att dela på, så man kan köra framvagnen utan bakvagn. Samtliga framvagnar är nästan identiska, det är bara bakvagnen som skiljer. Med hjälp av snabbkopplingar kan man snabbt byta bakvagnarna för att uppnå olika ändamål.
Instruktörsutbildningen för BV 410 återkommer vartannat år och vartannat är det BV 206, 208, 309 som står i fokus.
– Så den kursen drar igång till våren 2019, men innan dess så har vi vinterdelen kvar för de här eleverna på BV 410. Så nu ställer vi upp vagnarna så att de förhoppningsvis ska snöa igen ordentligt inför den kommande vinterutbildningen, avslutar Ingela.