Huvuddelen av den svenska FN-styrkan Mali 09 är förlagd på Camp Nobel i Timbuktu. Men en liten och väldigt viktig del ur Malistyrkan befinner sig 70 mil därifrån. På Camp Midgård i Bamako finns den Nationella stödenheten, NSE, som varje dag främst stöttar det svenska underrättelseförbandet i Timbuktu, men även andra svenska enheter i insatsområdet avseende utrustning, personal och materiel.
– Man kan se oss som Sveriges förlängda logistikarm. Allt går via oss och för att svensk personal i Mali ska kunna lösa sina uppgifter så måste logistikkedjan fungera, säger Stefan Nilsson, chef NSE.
Logistik är service
Att få ned rätt utrustning och materiel till Timbuktu är utmanande och det finns en begränsad möjlighet med direktflyg till Timbuktu från Sverige. Av just den anledningen är Bamako och NSE en viktig transit och omlastningsplats.
På Bamakos flygplats kan flygplan lastade med fordon, containrar och större paletter landa. Därefter skickar personalen på NSE iväg materiel genom FN-systemet till förbandet. Detsamma gäller personal som reser med leaveflyg, eller tjänsteresenärer till eller från Sverige. Varje vecka är det hundratals gäster som passerar förbi Camp Midgård och stannar en natt eller två innan de flyger vidare.
– Det är väldigt roligt att träffa nya människor varje dag. Alla har olika behov men vårt jobb är att se till så att alla som är i insatsområde får den hjälp som de behöver, säger Rasmus Woldert, logistikofficer.
Kaotisk trafik
För personalen i Bamako är det ett annat säkerhetsläge än för kollegorna i Timbuktu. Hotbilden i den Maliska huvudstaden är komplex och förutom terrorism måste de personalen även ha full koll på trafiken. Vid de lokala inköpsrundorna gäller det att man anpassar sig efter mopeder, bilar och fullastade lastbilar som kör om i höger- och vänstervarv. Ovanpå detta måste man ha koll på djuren som har sina egna trafikregler.
Annica Wiklund, logistikassisten och spindeln i nätet, gör varje vecka inköp som sedan fördelas ut på förbandet. Hon berättar att det inträffar allvarliga trafikolyckor nästan varje vecka.
– Trafikanterna här kör efter rekommendationer. Finns det en lucka så tar de den så det gäller att man har koll och anpassar sin körning, säger hon.
Snart hemma igen
Personalen ur NSE roterade ner drygt en månad tidigare än huvuddelen av personalen ur Mali 09. Deras insats i Mali börjar nu gå mot sitt slut och om några veckor befinner de sig åter på svensk mark. För några var detta deras första insats, andra har varit iväg flera gånger tidigare – gemensamt för alla är de erfarenheter och kunskaper som tas med hem.
– Det är blandade känslor. Tiden här nere har gått väldigt fort och vi har haft mycket att göra. Det är en bra grupp som arbetat tillsammans och det kommer bli tråkigt att lämna dem, säger Annica.
Hon får medhåll från Stefan.
– Insatsen har flutit på väldigt bra och nu ska vi se till så att vi gör en bra överlämning till NSE Mali 10 och att de förvaltar det logistiska arvet under Mali 09s resterande tid. Det är väldigt enkelt att vara chef när man har så bra kollegor, avslutar han.