Den korrekta kursbenämningen lyder ”Fördjupad civillägesbedömning vid nationell insats”,
och kursen genomförs 17-19 september på Markstridsskolan i Skövde.
– Markstridsskolan fick uppdraget förra året, efter samverkan med produktionsledningens genderrådgivare, att utbilda på genderperspektivet i militära operationer. Meningen var att vi tillsammans med de andra skolorna skulle ta fram den här utbildningen, säger major Stefan Andersson, planeringsofficer på Markstridsskolans utbildningsenhet.
Förkunskapskrav för utbildningen är det 45 minuter långa ADL-paketet ”Jämställdhet i militära operationer” som nås via Försvarsmaktens lärportal.
Analyserar förutsättningar
– Där går man igenom bakgrunden till varför vi tycker det här med jämställdhet är viktigt inom Försvarsmakten. Med det som grund så valde jag att tillsammans med arbetsgruppen vrida fokus på vårt innehåll mot civilbefolkningen i Sverige.
Jämställdhet i militära operationer kan betyda att val av verkansmedel bland annat baseras på en analys av kvinnors, mäns, flickors och pojkars olika förutsättningar att ta skydd eller utrymma.
– När man befinner sig på en lägre taktisk nivå, på bataljons- eller kompaninivå, så kanske frågan inte har så stor betydelse eftersom man inte kan påverka besluten. Utan det handlar istället om att vi ska implementera den här analysen i förberedelserna och därigenom skaffa oss ett bättre underlag om de civila förutsättningarna när vi håller på och taktiserar och tar fram våra exempel. Det är därför som lärarna på stridsskolorna är målgrupp för den här utbildningen, säger Stefan Andersson, som till vardags planeringsofficer på Markstridsskolans utbildningsenhet.
FOI fick uppdraget
Det var i samband med försvarsmaktsövningen Aurora 2017 som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) fick uppdraget av Försvarsmakten att studera hur jämställdhetsperspektivet integrerades i övningen. I sin slutrapport konstaterade FOI bland annat att personalen inte hade klart för sig varför och hur jämställdhet är relevant för Försvarsmaktens huvuduppgift; försvar mot väpnat angrepp. Vidare att integreringen av jämställdhetsperspektivet till stor del var frånvarande i det dagliga arbetet på taktisk och stridsteknisk nivå – och därmed även under övningar. FOI rekommenderade därefter Försvarsmakten att sätta upp följande huvudmålsättningar:
1) Försvarsmakten bör utgå från sin kärnuppgift – försvar mot väpnat angrepp – för att få till stånd en relevant och hållbar jämställdhetsintegrering i hela verksamheten.
2) Försvarsmakten bör på strategisk nivå förtydliga och kommunicera att Försvarsmakten ska vara en jämställd organisation som ska leverera jämställd säkerhet, där hänsyn tas till mäns, kvinnors, pojkars och flickors rättigheter och skyddsbehov.
3) Chefer på alla nivåer bör fortsättningsvis visa ledarskap och engagemang samt styra och följa upp verksamheten utifrån uppsatta jämställdhetsmål.
Kort varsel
FOI föreslog också att stridsskolorna ska få i uppdrag att i enlighet med Handbok för gender integrera jämställdhetsperspektivet i undervisningen.
Ett uppdrag som Stefan Andersson och hans grupp nu har verkställt.
– Det har ju varit lite kort varsel inför den här utbildningen, jag räknar med att fem till tio lärare genomför den här första kursen. Det är första nästa år, när vi hinner kalla i god tid, som kursen kan få riktigt genomslag.