Saneringskonceptet är framtaget i samarbete med Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), Försvarets materielverk (FMV), Saab och Försvarsmakten. Med senaste versionen, MS20, av Jas 39 Gripen så finns möjlighet att montera in anpassat CBRN-filter.
Stridspilotens personliga utrustning har också anpassats för skydd mot CBRN-medel. I projektet att ta fram utrustningen har det funnits ett funktionellt tänk. Framförallt att hela kedjan pilot, flygplan, flygtekniker och R3 hänger ihop.
− Roligt att se att konceptet fungerar. R3-personalen är långt fram i sitt kunnande. Alla delar jackar ihop vilket är tillfredsställande, säger Peter Wiklund som är provflygare vid FMV.
− Första gången med utrustningen får man en instängd känsla men efter några gånger har man vant sig. Helt bekvämt kommer det aldrig att bli, det viktigaste är att det fungerar även om man blir lite orörlig på marken.
Tjeckien, som också flyger senaste versionen av Jas 39 Gripen, är i sin uppbyggnadsfas av förmågan att hantera CBRN-hot.
I det bilaterala samarbetsavtalet mellan Sverige och Tjeckien har en förfrågan inkommit från Tjeckien om att förevisa det svenska konceptet.
Lugnt och metodiskt genomfördes en stegvis förevisning för tjeckerna hur sanering av personal och material, som kan ha kommit i kontakt med kemiskt stridsmedel, kan genomföras. Detta skedde i slutet av augusti i Vidsel.
− Jag är glad att vi fick denna möjlighet att se denna CBRN-förevisning. Det kommer att hjälpa oss att bygga upp våra egna förmågor och jag hoppas vi kan fortsätta vårt samarbete på detta område, säger Jan Beneš, delegationschef från Tjeckien.