− Under Swenex har vi övat många olika moment men fokus har legat på fartygets huvuduppgift som är minröjning. På så sätt skapar vi rörelsefrihet för egna ytstridsfartyg och ubåtar, säger Johan Granqvist, fartygschef på HMS Vinga.
Under övningen har det tidigare pågått stridigheter i Karlskrona skärgård. Därför råder högre beredskap ombord vilket innebär att besättningen bemannar vapnen, tagit på sig hjälmar och skyddsvästar och är beredda att möta ett hot.
Medan mörkret övergår i ett gråaktigt morgondis sätter HMS Vinga kurs mot Utklippan, ett område utanför skärgården där det finns ett särskilt område avsatt för sprängningar, en så kallad sprängruta. Eftersom fartyget håller låg fart på grund av minhotet i övningen tar turen lite längre tid än vanligt, men efter en timmes färd är Vinga framme.
Skapar förtroende
− Uppgiften nu är att genomföra en så kallad förtroendesprängning vilket innebär att vi lägger ut en undervattensladdning på botten. Men hjälp av vår undervattensfarkost går vi sedan ner och placerar en minförstörningsladdning vid objektet som vi spränger, förklarar Johan Granqvist.
Med hjälp av fartygets kran på akterdäck sänks undervattensladdningen, i det här fallet en sjunkbomb som ska simulera en mina, ner i vattnet. Den sitter fast i en särskild ställning så att den ska vara lättare att hitta för fartygets sonar, en slags radar under vattnet.
När sjunkbomben väl nått botten på cirka 40 meters djup är det dags att förbereda den klargula fjärrstyrda undervattensfarkosten, ofta kallad ROV (Remotely Operated Vehicle). Bland annat kontrolleras att propellrar, belysning och videokameror fungerar.
Samma kran som sänkte ner sjunkbomben används nu för att sjösätta undervattensfarkosten på styrbords sida av fartyget. En orange kabel ringlar sig från farkosten till HMS Vinga och förser fartyget med videobilder och sonardata.
Uppe på bryggvingen styr en systemtekniker med hjälp av en joystick farkosten på ytan till den position där den ska dyka. Fartygschef Johan Granqvist kommer ut från bryggan och ställer sig bredvid.
− En skarp sprängning är viktig ur två perspektiv. Dels för att utbilda nya sjömän och officerare i våra vapensystem, dels för att skapa förtroende för de systemen, säger han.
Sonarbefälet manövrerar undervattensfarkosten mot målet under överinseende av fartygschef Johan Granqvist.
Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Undervattensfarkosten är fartygets förlängda arm
Väl under vattnet tar sonarbefälet inne i HMS Vingas stridsledningscentral, SLC, över manövern.
På monitorer och konsoler följer han undervattensfarkostens färd mot sjunkbomben med hjälp av fartygets sonar och videobilder från farkosten. När den närmar sig botten virvlar det upp sediment, vilken försvårar manövreringen.
Väl framme vid sjunkbomben skjuter farkosten ut minförstörningsladdningen med hjälp av en arm och backar därifrån. I några knops fart påbörjar den färden upp mot ytan.
− An underwater explosion will be carried out in five minutes”, varnar navigeringsofficeren via radio, VHF kanal 16, uppe på bryggan.
Varningen har skickats ut flera gånger för att göra fartyg i närheten uppmärksamma på att en sprängning under vattnet ska äga rum.
HMS Vinga är ett av fem minröjningsfartyg av Kosterklass.
Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Lyckat resultat
Vid alla undervattenssprängningar tas största möjliga hänsyn till miljön. Botten dokumenteras av HMS Vinga både före och efter sprängningen. Fartyget sänder också ut höga ljud i vattnet inför sprängningen för att skrämma bort djurlivet i området.
Ute på främre delen av fördäck hukar sig en sjöman över en låda med två röda knappar. Via fartygets interna kommunikationskanal får han order att utlösa sprängladdningen.
− Tänt var det här, säger han och trycker in knapparna.
En ljudsignal utlöser sprängladdningen och en kraftig smäll ekar över vattnet. Johan Grankvist har följt sprängningen inne i stridsledningscentralen och konstaterar att allt gått som planerat.
− Besättningen har följt gällande rutiner och systemen har fungerat. Det blev en lyckad sprängning och jag är nöjd med dagen.