− Att det finns övningsminor utlagda gör att vi håller oss på tårna. Det blir som ett facit om vi hittar minorna eller inte. Dessutom får det konsekvenser för de ytstridsfartyg som vi röjer för, säger Micael Smedberg, fartygschef på HMS Ven.
Uppe på bryggan konstaterar han att det varit en händelserik övning. Besättningen har bland annat övat minröjning i leder och vid ankringsplatser, bunkrat till sjöss, övat med sin undervattensfarkost och genomfört två skarpa sprängningar av undervattensladdningar. Flexibilitet är A och O, att hela tiden kunna skifta fokus och inriktning.
Dessutom har HMS Ven samverkat med amfibiebataljonen och utkämpat en så kallad minduell med 17:e bevakningsbåtkompaniet.
− Duellen gick ut på att deras sensorpluton, som ligger gömda på en ö och kontrollerar utlagda minor i farleden, övade på att läsa av sina sensorer medan vi inte skulle väcka deras minor så de gick av. Det blev ett bra övningsutbyte, säger Micael Smedberg.
Dags att bärga minor
På styrbords sida av bryggan står sonaroperatören Emma Eklund, som den här vakten agerar utkik. Hon har uppskattat Swenex.
− Vi har utmanats på olika sätt och det har varit kul att röja minor, som är vår huvuduppgift. Jag har varit ombord i två månader så det känns bra att komma in i jobbet på det här sättet, säger hon.
Medan HMS Ven styr mot övningsminorna kommer dykledare Kristian Lundmark upp på bryggan. Där samverkar han med vakthavande befäl som den här vakten är stridsledningsofficeren Karl Magnus Persson. Ombord finns tre röjdykare som ibland används vid bärgning av övningsminor.
Väl framme lägger sig HMS Ven en bit ifrån den angivna positionen för en av övningsminorna. Inne i fartygets stridsledningscentral sjösätter Emilie Lindgren, undervattensstridsofficer, fartygets sonar. Den körs ut från skrovets undersida, och använder högfrekventa ljudvågor för att hitta övningsminan.
− Vi kommer sedan att identifiera den med vår fjärrstyrda undervattensfarkost, ROV:en, säger hon.
När övningsmina är identifierad sjösätts fartygets skeppsbåt från halvdäck med dykarna ombord. Dykledaren stannar kvar i båten och övervakar sina kollegor som simmar ner till övningsminan med hjälp av en handhållen sonar som leder dem till rätt position. En av dykarna fäster sedan en bogsertamp i minan som därefter lyfts upp på halvdäck.
Jobbigt, roligt och lärorikt
När samtliga övningsminor är bärgade halas de tre svarta klot som signalerar för andra fartyg att minröjning pågår och kursen sätts mot Karlskrona. Farten höjs till 14 knop och nere i maskincentralen finns motorman Joel Klint som även han är nöjd med Swenex 19.
− Det har varit riktigt roligt och lärorikt, men också jobbigt. Jag har lärt mig något nytt varje vakt. Eftersom jag ingår i fartygets reparationsgrupp har jag bland annat övat på att reparera brandposter och kablar som gått av.
Uppe på bryggan är fartygschefen Micael Smedberg nöjd med hur fartyget och besättningen skött sig under Swenex 19.
− Det känns bra, men vi avslutar inte förrän vi är hemma och har återställt. Nu tar vi med oss de erfarenheter vi fått och förbereder oss för nästa losskastning efter välförtjänt ledighet, säger han.