Det fina vårvädret fortsätter och Blekingeskärgården börjar vakna till liv. Enstaka fritidsbåtar och fiskare rör sig i kustbandet. På en av fjärdarna ligger minröjningsfartyget HMS Vinga helt stilla. Under vattnet pågår dock en febril aktivitet som inte syns eller märks, med både undervattensfarkoster och röjdykare.
Dykare och undervattensfarkoster
Sjöminor söker man efter med sonar, ett riktbart ekolod som med hjälp högfrekventa ljudpulser skapar en bild av botten. När en mina hittas kan man med hjälp av obemannade undervattensfarkoster eller dykare försiktigt närma sig och identifiera vad det är. Både dykarna och farkosten kan sedan lägga en egen sprängladdning nära minan och oskadliggöra den, utan att minan detekterar att något är nära. Dykare används i första hand där det är trångt och grunt och farkoster på stora djup.
Minan -ett avancerat vapen
Det är duellen mellan mina och minröjare som denna vårdag övas om och om igen. Utlagda på botten ligger nämligen flera minsensorer som registrerar hur dykare och farkoster beter sig. En modern mina använder en kombination av sensorer för att upptäcka och spränga det fartyg man vill åt. Fartygsbuller, magnetik och tryckförändringar i vattnet är de vanligaste men det finns även andra. Självklart finns inga sprängladdningar på minorna men sensorerna är de samma som på skarpa minor. Framför skärmar iland, i närheten av fartyget, finns personal från Marinbasens signatur- och vapenkontrollpluton som är specialister på minsensorer:
– Vi övervakar hur fartygen, undervattensfarkosterna och dykarna jobbar vid minsensorerna. Skulle de göra något som aktiverar minan så meddelar vi dem. De får då en direkt feedback och kan på så sätt bli ännu bättre, säger Henrik Bjarting som är ställföreträdande plutonchef.
Effektiva och svåra att försvara sig mot
Med relativt enkla medel skulle en fiende kunna ställa till med mycket problem genom att använda sjöminor. Minor kan enkelt fällas från de flesta båtar och fartyg, utan att det märks.
– Ett minsprängt fartyg utanför Göteborgs hamn eller vid Öresundsbron skulle få mycket stor påverkan på sjöfarten och tvinga oss till tidsödande minröjningsinsatser. Vi lägger därför ner mycket tid på att verkligen bli duktiga på att hitta och oskadliggöra minor, avslutar Johan Granqvist som är fartygschef på HMS Vinga.