Mattias stoppar tidtagaruret, kontrollerar att pålsteken är korrekt knuten och ger sin elev en klapp på axeln. Hon är godkänd på testet. Mattias Sanseovic är korpral till graden och jobbar som sjöman ombord på HMS Koster. Just i dag är han instruktör för nyanställda sjömän som ska lära sig rädda varandra om någon skulle trilla överbord.
− Bra utbildning är A och O för den verksamhet vi håller på med. Just nu genomförs en tre veckor lång utbildning där vi lär våra nyanställda sjömän hur fartyget fungerar. Det är viktigt att alla i besättningen vet var allting ombord finns, vad det heter och hur det används. Ute till havs finns ingen hjälp att få och vi måste ge oss själva ett försprång om det skulle hända någonting, säger Mattias.
Tid att reflektera
Den tidigare elitsimmaren från Kristianstad går pedagogiskt igenom hur räddningsdräkten och alla tillbehör fungerar. Först får eleverna testa i simhallen. Sen är det utomhus som gäller.
− Det är utvecklande och roligt att utbilda, framförallt den här utbildningen. I morse visade jag utrustningen för dem för första gången. Nu hoppar de tveklöst från fartyget och klarar målen att rädda en nödställd i vattnet, det är kul att se skillnaden på individnivå.
Efter fem säsonger som dykinstruktör i Thailand var det längtan efter lite lugn och ro hemma i Sverige som förde Mattias till Fjärde sjöstridsflottiljen. Han sökte grundutbildning och två veckor senare stod han i uniform för första gången.
− Att jag skulle trivas så här bra trodde jag inte. Här har jag tid att stanna upp och reflektera över mig själv till skillnad från tidigare när jag reste mycket. Ombord på ett fartyg jobbar vi väldigt nära inpå andra människor och man blir ödmjuk för varandra. Jag tänker mer på vad jag säger och har lärt känna mina kollegor på en djupare nivå, det är utvecklande.
Omväxlande arbete
Att jobbet är varierande finns det inga tvivel om. Dagen efter räddningsmannautbildningen åker Mattias ut till Muskö där HMS Koster ligger på varv för årsöversyn.
− Vi är ute och åker väldigt mycket och fartygen slits av all sjöövervakning. När vi går utomskärs i högre sjö skakar allting ombord och det kräver sitt underhåll.
På fartyget rör sig varvspersonal som kontrollerar maskinerna, målar och inspekterar tekniska system. För att kunna upprätthålla beredskapen krävs att allt är i sin ordning.
− Vi som jobbar på däck passar på att se över trädetaljer, snyggar till tampar och kasttåg och annat småfix. Örlogsfartyg ska ju hållas i fint skick!