Flygplanet har varit stationerat på Blekinge flygflottilj F 17 sedan det sattes i bruk 2005. Någon som är extra stolt är flottiljchef Tommy Petersson:
– Det är enkel matematik att räkna ut vilka fina tillgänglighets- och produktionssiffror det innebär i snitt under dessa femton år. Flygplanet är egentligen bara en symbol. Det är alla människors fantastiska arbete som gjort detta möjligt. All vår professionella personal på F 17, liksom våra kollegor runt om i flygvapnet och Försvarsmakten, samt våra partners inom FMV (Försvarets materielverk) och Saab, som bidragit till denna milstolpe.
39210 som ofta kallas “210:an" har precis som många andra modifierats och uppdaterats med ny hård- och mjukvara sedan den sattes i bruk. Men 210:ans långa totala flygtid är väldigt sällsynt för svenskt stridsflyg. Det enda operativa stridsflyg i Sverige som kommit upp i högre flygtid är Saab 37 Viggen på 3 100 flygtimmar som användes i en era då det generellt sett flögs mer i det svenska flygvapnet än vad det gör i dag.
Nicolaas Hoogstraten är en av de som har jobbat med 210:an sedan den kom till flottiljen. Då jobbade han på 21:a flygunderhållskompaniet som servicechef och har sedan 2014 jobbat på flygsystemssektionen där han i dag ansvarar för bevakningen av driften på flottiljens Jas 39 Gripen som planeringsledare.
Mycket ovanligt
– Det är som sagt mycket ovanligt att våra stridsflygplan kommer upp i det antalet flygtimmar. Anledningen till att just 210:an har gått så pass länge är att Saab gett order om att prioritera flygningar för denna för att se hur flygplanet klarar att flyga så pass mycket. 210:an har i den bemärkelsen fungerat som ett testflygplan och utan några större incidenter har de nu fastslagit att Gripen C helt enkelt håller väldigt bra avslutar Nicolaas Hoogstraten.
Men det är inte utan att det har lagts ner väldigt mycket jobb bakom. Tillsyn ska göras på varje Jas 39 Gripen var 200:e timme och med 3 000 flygtimmar bakom sig är 210:an den enda som genomgått tillsyn nummer 15. Detta är något som flygvapnet har kunnat ta stor lärdom av och hjälper mycket i det framtida arbetet för att öka den operativa förmågan.
– Att vi har nått denna milstolpe i dag är både glädjande och bådar gott för framtiden. Gripen C kommer att fortsätta flyga länge i flygvapnet trots att Gripen E är precis runt hörnet. Nu blickar vi framåt och ser fram emot nästa milstolpe, att även bräcka Viggen-rekordet, säger flottiljchef Tommy Petersson.