Försöken fortsätter och Försvarsmakten följer med stort intresse biojetprojektet som FMV genomför tillsammans med GKN Aerospace Engine Systems Sweden i Trollhättan. Nu har motortester gjorts för att studera eventuella skillnader i prestanda och motorfunktion mellan 50-procentig inblandning av biobränsle respektive prestanda med 100-procentig flygfotogen. Försöken visade att motorn med biobränsle hade oförändrad prestanda vad gäller såväl dragkraft som bränsleförbrukning jämfört med det traditionella bränslet.
– Detta projekt är viktigt för Försvarsmaktens utvecklingsarbete utifrån Sveriges ambition att uppnå klimatneutralitet 2045. De genomförda testerna är mycket positiva och vi ser med tillförsikt fram emot nästa steg, säger brigadgeneral Gabor Nagy, stridspilot och chef för Försvarsmaktens totalförsvarsavdelning.
Nästa steg är ytterligare prov vid FOI fram till första kvartalet 2021. Därefter kommer FMV:s biojetprojekt genomföra en utvärdering och en sammanställning tillsammans med sina amerikanska samarbetspartners USAF/NAVAIR. Försvarsmakten kommer att få en slutrapport av projektet från FMV under 2021.