Under en vecka var de båda systerfartygen uppe i Ångermanälven strax norr om Härnösand för att testa och verifiera fartygstypens isbrytningsförmåga. Syftet var att se hur de beter sig och hur mycket de klarar, i både istjocklek och hastighet. Det visade sig att 70 cm ren kärnis inte var några som helst problem.
— Detta var en av de häftigaste upplevelserna jag har haft under mina år på sjön, säger Joel Hallström, försteofficer.
En av de stora fördelarna med denna typ av båt är att den på ett effektivt sätt kan rengöra isrännan bakom båten. Båten är utrustad med två stycken vridbara propellrar i aktern som går att vinkla vilket gör att den brutna isen går att spola upp, bakåt åt sidorna. Det är en förmåga som inte många klarar av.
— Ett stort problem för konventionella fartyg är att propellrarna riskerar att skadas bland stora isbitar och ett annat är att kylningen till motorerna kan försämras, därför är det en stor fördel att isrännan blir fri från is för andra båtar, säger Joel Hallström
Övningen för de båda systerfartygen följdes under några dagar av Rickard Flensburg, Ice Advisor, från Sjöfartsverket. De var intresserade av att se marinens isbrytningsförmåga.
— Jag tycket att kapaciteten på fartygen var över förväntan och att besättningen var oerhört lyhörda säger Rickard Flensburg.
— Det var kul att kunna visa upp för Sjöfartsverket vad dessa båtar går för, säger Andreas Karlsson, fartygschef.
Vårbrukning
En annan uppgift båtarna hade under veckan var att bistå med en så kallad vårbrukning. Det innebär att fartyg gör rent från is på en större yta för att till exempel underlätta för civila eller militära anläggningar. I detta fall gjordes vårbrukningen som en utbildningsinsats vid Gustavsviks varv norr om Härnösand. Arbetet utfördes både i och utanför en docka.
— Vi körde i cirka åtta timmar med båda våra båtar och lyckades rensa 25-30 km2 från is, säger Joel Hallström.
Hur gör man egentligen när riktigt tjock is ska brytas?
— När man går in i tjockare ispartier så är det fördelaktigt att sätta fartyget i ”gungning” från styrbord till babord genom att ställa aggregaten i olika vinklar. Detta gör att man bibehåller en högre fart och på så sätt lättare tar sig igenom tjockare is, berättar Andreas Karlsson
Det låter som om ni är nöjda med veckan i Norrland?
— Ja, det var verkligen en jättebra övning och testning av vår förmåga. Vi har också tillsammans med besättningarna delat erfarenheter med varandra och stärkt upp våra kunskaper, säger Andreas Karlsson.