Under en dryg veckas tid har värnpliktiga som det senaste året utbildats på Däcksbro 300-systemet befunnit sig vid Dalälven för att öva brobyggnation i strömmande vatten. Kort förklarat är det en flytbro som består av pontoner som kopplas samman till antingen en bro eller en färja. Att öva i Dalälven ingår i deras slutövning för att de ska nå förbandets målsättningar och klara av att arbeta i strömmande vatten.
– Vi övar här för att utbilda plutonen i att hantera såväl sig själva som systemet i strömmande vatten. De inledde övningen med en längre fordonsmarsch för att sen gå igenom en grundutbildning i strömmande vatten. Under övningen har de fått upprätta både bro och färja i strömmande vatten. Ytterst handlar det om att värdera plutonen mot de krav och målsättningar vi har på oss och med det menas hur duktiga vi är på att lösa vår uppgift, säger kapten Andreas Mattson som är ansvarig för plutonens utbildning.
När övningen i Dalälven är slut väntar en fordonsmarsch hem till Eksjö. De tar med sig viktig erfarenhet om hur de arbetar i strömmande vatten.
Roligt att öva i ny miljö
Det är full aktivitet både i vattnet och på land. Carl Fredrik Lindström tillhör klargöringsgruppen vars uppgift är att understödja där det behövs, till exempel genom att maskera lastbilar, köra ner pontoner till sjösättning eller stötta materielgruppen. Han tycker det är annorlunda att öva på nya platser istället för Smala sunden på övningsfältet i Eksjö.
– Det känns lite konstigt då allt är nytt, vi är ju vana att öva i samma miljö och när man kommer till ett nytt ställe får man tänka lite nytt, men vi är väl förberedda. Vi vet vad vi ska göra om vi stöter på svårigheter och har ett väldigt bra samarbete på plutonen och hjälper varandra hela tiden så det blir bra till slut.
När pontonerna sjösätts finns monteringsgruppen i bogserbåtar som tar emot pontonerna och monterar ihop dem till en bro eller en färja. För ställföreträdande monteringschef Albin Malm gäller det att ha koll på pontonerna och bogserbåtarna i vattnet. Hans uppgift är att se till att rätt ponton hamnar på rätt plats och att rätt båtförare åker till rätt plats och hämtar materiel. Han tycker det är skönt att öva på ett nytt ställe och för monteringsgruppen blir arbetet annorlunda då det är de som märker av strömmarna i Dalälven.
– Det är väldigt olikt Smala sundet. Det svåra med strömmande vatten är att hitta känslan och tajma när man ska ta emot pontonerna, att veta hur du ska arbeta med hjälp av strömmen för att få pontonerna på plats så snabbt som möjligt.
Fältarbetsfordon 16 T med många möjligheter
Det är inte bara i vattnet som det råder full aktivitet. På land sitter Oskar Andersson i Fältarbetsfordon 16T. Ett allsidigt fordon som ingenjörförband använder till många olika uppgifter. Oskar förklarar närmare vad fordonet används till vid just byggnation av Däcksbro-systemet.
– I dag har jag fått flytta stora stenar vid strandkanten så att lastbilar inte skadas när de backar ner för att sjösätta pontonerna. Jag får göra en del fältarbeten, men vid brobyggnationen använder vi fordonet som ett hydraulaggregat när vi slår ner spett till markankaret i marken.
Övningen i Dalälven började i Sand där plutonen fick utbildning om och i strömmande vatten. Bland annat fick de öva livräddning och simma i strömmande vatten för att veta hur de ska agera om de skulle hamna i vattnet. Även om de hade torrdräkt på sig var det ändå rätt skönt att solen sken.
– Vi hade väldigt bra väder de första dagarna. Det blev lite tristare med regn och så, men det är bara att kämpa på. Det var en upplevelse att få känna på hur strömmarna drar i en, säger Oskar.
Sista övningen med gänget är snart över och väl tillbaka i Eksjö väntar vård och inlämning av allt materiel innan de i juni muckar med många nya vänner och framför allt många erfarenheter rikare.