Både fälthållning och räddningstjänst har beredskap dygnet runt. Fälthållningsledaren Jesper Athle har precis varit ute på sin morgonkontroll och konstaterar att allt är i sin ordning.
– Varje morgon gör vi en kontroll av hela fältet för att vi ska kunna planera dagen. Under sommaren uppstår inte lika många plötsliga problem, men vid till exempel snöfall kan vi behöva jobba väldigt intensivt. Vi jobbar ofta under tidspress, eftersom det när som helst kan komma flygtrafik, och då måste fältet vara dugligt.
För att kontrollera statusen på fältet och banan används en friktionsmätbil för att kontrollera friktionen på banan vid nederbörd och vid frost. Under rundorna håller fälthållningsledaren utkik efter allt som eventuellt avviker från normalbilden, till exempel främmande föremål på fältet eller om ett flygplan ställt sig på en plats där det inte normalt står. Varje morgon inleds med ett morgonmöte. Då rapporteras till exempel status på fordonen eller information om dagens flygtrafik. När överlämningen är klar fortsätter dagens arbete med olika mindre övningar. Flygplatsräddningstjänsten på F 17 har beredskap för både militär- och civil flygtrafik.
– Vi övar på brand- och räddningsinstruktioner på olika flygmaskiner, eller övar utrustningen som vi har på bilarna, säger insatsledare Daniel Karlsson.
– Det finns en övningsplan för hela året. I vårt jobb ingår mycket teoretiska studier eftersom vi måste vara inlästa på många olika flygplanstyper och arbetsmetoder. Vi ska vara redo att ta emot flygplan här dygnet runt, året om, avslutar Daniel Karlsson.