Om en händelse av någon anledning eskalerar så har piloten alltid rätt till självförsvar enligt internationella regler. För att minska risken för misstag och därmed en oavsiktlig eskalation finns det både ett nationellt och ett internationellt regelverk att hålla sig till.
Det nationella regelverket heter IKFN, som står för ingripande, kränkning, fred och neutralitet och har sin grund i det som kallas för IKFN-förordningen. Det är ett regelverk som är till för att hantera kränkningar av svenskt territorium under fred och neutralitet.
Eftersom det förväntas att piloten ska kunna kommunicera med både tecken, vingtippningar, radiomeddelanden, ljussignaler och varningseld så finns det också en internationell standard. Den regleras av den internationella standardiseringsorganisationen för luftfart, ICAO, och huvuddragen ska vara kända av alla piloter. Både militära och civila.
Stridsflygplanen kan ha olika beredskapsgrader, och vilken grad de har avgörs utifrån vad som händer i vårt närområde och vilken hotnivå som råder. Högsta beredskap innebär till exempel att piloterna sitter i flygplanen beredda att snabbt starta på order.