Fartygschef för HMS Falken, Thomas Falk, är en luttrad sjöofficer och trots utmaningarna menar han att det har fungerat bra. Skonertdivisionen har kunnat bedriva utbildning, om än på ett annat sätt jämfört med tidigare år. Exempelvis ställdes HMS Falkens expedition söderöver 2020/21 in. Tidigt bestämdes också att eleverna inte skulle bo ombord utan utbildningen har istället utgått från hemmahamnar och besättning tillsammans med elever har arbetat både dag- och kvällsskift.
– Trots liten yta ombord och med ständiga byten av elevbesättningar har vi klarat oss från Covid-19. Men 26 elever uppe på däck över längre tid är inte optimalt. Därför har vi använt alla tillgängliga resurser som komplement till Gladan och Falken. Till exempel två mindre motorbåtar för navigationsutbildning, Spjutet och Blixten, Sjöstridsskolans lektionssalar och vår egen verkstad. Analysen är att vi fått till utbildningen mycket bra men att ordinarie besättning har fått slita, säger Thomas Falk.
Rekryteringsverksamhet
Skonertdivisionen har utöver utbildning för yrkesofficerare även ett uppdrag att arbeta med försvarsupplysning och i förlängningen rekrytera intresserade unga svenskar till marinen via värnplikten. Genom samarbeten med Sjövärnskåren och några svenska gymnasieskolor gör ett antal elever varje år praktik ombord, vilket ofta leder till ett intresse för marinen som arbetsgivare.
– Vi ser det som en bra möjlighet att prova på livet till sjöss och tar alla tillfällen vi kan att ta ombord intresserade skolungdomar för att berätta om Försvarsmakten och marinen i synnerhet, säger Thomas Falk.
Genom öppna visningar för allmänheten skapas även tillfällen för intresserade att titta och ställa frågor. Under gångna året har dock de flesta möten skett över relingen med tanke på Covid-19.
Närmaste framtiden
Inför all verksamhet görs en riskanalys, oavsett om man har att ta hänsyn till en pandemi eller ej. Analysen för hösten har gett att HMS Gladan kommer återgå till ordinarie plan och går därför sydvart. Kadetterna på officersprogrammet ska då återta tidigare inställd utbildning och även genomföra avancerad navigationsutbildning med storcirkelberäkningar och astronomisk navigation.
Första rutten går från Öckerö genom Kielkanalen, Engelska kanalen över Biscayabukten och slutar i La Coruna, Spanien. Hösten och vinterns utbildning genomförs med kadetter i Medelhavet och runt Kanarieöarna.
Under samma period görs en generalöversyn av HMS Falken på Öckerö och i vår sammanstrålar de båda skonerterna i Lübeck som en upptakt till firandet av "Marinen 500 år".
– Blickar jag ännu längre fram kanske det finns en möjlighet för en långresa till mer avlägsna kontinenter än de vi brukar besöka. Vi får väl se om det är möjligt, säger fartygschef Thomas Falk.