Luftbron har för närvarande två vägar. De två TP 84 som Försvarsmakten har i regionen flyger mellan Islamabad i Pakistan och Kabul. C-17-planen flyger mellan Tbilisi i Georgien och Kabul.
– Den tredje inflygningen med Hercules är nu i luften. Vi har plats för cirka 70 personer varje flygning, men listan på folk som ska evakueras växer hela tiden, säger Per Carlemalm, chef för transportflygskvadronen på Skaraborgs flygflottilj.
Flygtrafiken på Kabuls flygplats är intensiv. Därför är det ett absolut krav att hålla slot-tiderna, vilket innebär att planen måste lyfta oavsett om de är fullastade eller ej - vilket sätter press på de som genomför identitets- och säkerhetskontroller. Försvarsmakten sköter enbart transporterna och säkerheten på och kring flygplanen. Personkontrollerna sköts av UD- och ambassadpersonal samt Migrationsverket.
– Med C-17 har vi tagit ut cirka 1 000 personer med olika nationalitet så här långt, både barn och vuxna, och vi flyger flera rundor varje dag. Att vi utgår från Tbilisi beror på att vi kan flyga till Kabul, låta motorerna vara på och sedan tillbaka direkt utan att behöva tanka, säger Peder Söderström, förbandschef för den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer.
Vidaretransport från Islamabad respektive Tbilisi sker med inhyrda flygbolag till diverse olika destinationer.
Försvarsmaktens transporter sker i nära samarbete med ett flertal andra nationer, bland annat Danmark, Norge och Finland.