Patriotpusslet passar!

I skiftet november-december ska robot 103-systemet Patriot överlämnas från Försvarets materielverk till Försvarsmakten. Likt pusselbitar sätts nu robotar samman med lavett och i nästa steg lavetter med radar och stridsledningsenhet. Nu testas en nästan komplett eldenhet på stridsteknikfältet.

Luftvärnsrobotar lyfts med kran.
Luftvärnsrobotar lyfts med kran.
En av de amerikanska teknikerna visar med handrörelser hur kranoperatören ska styra, så den sista roboten kommer på plats på lavetten. Foto: Carl M Sjöstrand/Försvarsmakten
Luftvärnsrobot dras på vagn.
Förrådsvagn 103 testas. Eftersom den inte är krigsmateriel utan förrådsmateriel är den gulmålad. Det är en svensktillverkad vagn i två delar. Foto: Carl M Sjöstrand/Försvarsmakten
Luftvärnsrobot.
De två lavetterna, till vänster en fulladdad med robot 103 A och närmast kameran en lavett med 103 B. Foto: Carl M Sjöstrand/Försvarsmakten
Eldledningsradar till Patriot.
Den kombinerade spanings- och eldledningsradarn som är speciell för Patriot-systemet och kan se mycket långt. Foto: Carl M Sjöstrand/Försvarsmakten

Fler och fler olika delar i nya Luftvärnssystem 103 Patriot börjar komma på plats i Sverige och allt kontrolleras och testas nu efterhand. Det är än så länge beställande och inköpande myndighet Försvarets materielverk (FMV), som äger och hanterar systemet. Arbetet är intensivt och schemat tajt fram till överlämningen i skiftet november-december, då Försvarsmakten tar över ett fullt operativt system.

Det är ett amerikanskt SICO-team (system integration check out), av tekniker och ingenjörer, som hjälper FMV att kontrollera alla delar och att allt fungerar som det ska efter uppackning. Man börjar med att sätta samman hela lavetten och koppla upp den mot en dragbil samt därefter montera robotar på lavetten. Nu är hela systemet grupperat – en så gott som komplett eldenhet.

– Vi sätter ihop systemet och ser att det fungerar. Vid de kommande proven ser vi om det fungerar korrekt när man laddar, det vill säga när man kopplar samman kablarna mellan robot och lavett, berättar Henrik Bergqvist, projektansvarig för 103-systemet på FMV.

Operativt till årsskiftet

Luftvärnssystem 103 ska vara operativt 31 december 2021. På engelska är termen är IOC – initial operational capability. Det är utlovat och det ser nu SICO-teamet, tillsammans med personal från FMV, till att det hålls.

Men det är inte bara personal på plats från FMV och från leverantören USA utan även från Försvarsmakten. Kapten Pär Braunstein, arméchefens man, är på plats, för att inspektera arbetet och även Luftvärnsregementets, Lv 6, personal deltar i arbetet.

Platsen där systemet sammanställs och testas är Lv 6:s område i Halmstad. Här finns den slutliga användaren och såväl passande utrymme som adekvata utbildningsanläggningar. Här finns också det redan upprättade 103-kompaniet, som ska hantera systemet. Del av kompaniets personal är redan på plats som medhjälpare till FMV:s och USA:s personal.

Nästa steg

När robotarna hade monterades på lavetterna blev nästa steg gruppering ute på STRITEK, det fält för övning av stridsteknik som Lv 6 har nära kasernområdet. Där har man nu påbörjat uppkopplingen av en nästan fullständig eldenhet. 

I en eldenhet ingår tre lavetter, en kombinerad spanings- och eldledningsradar samt en stridsledningsenhet. Under de inledande testerna är två lavetter uppställda, en med robot 103 A (Patriot GEM-T, den lite större modellen som laddas fyra robotar/lavett) och en med robot 103 B (Patriot PAC-3 MSE, en modernare och smalare modell som kan laddas tolv stycken/lavett).