Flygvapnets logistikkedjor övade under Luftförsvarsövning 2021

En väl fungerande logistik är A och O för att flygvapnets krigsförband ska få den tillgänglighet, rörlighet och uthållighet som efterfrågas för att kunna verka fullt ut över tid i såväl fred som kris och krig.
– Det spelar ingen roll hur många stridsflyg, fordon eller soldater vi har om inte logistiken fungerar. Får vi inte fram drivmedel, reservdelar, ammunition, vapen, mat och andra förnödenheter till förbanden löpande och i rätt tid står vi oss slätt, säger flygvapnets logistikchef Matz Jakobsson.

Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Vid tåglastningen i Göteborg sken solen och termometern visade på drygt 13 plusgrader. När det var dags för flygunderhållskompaniets personal att lasta av tåget i Boden efter resan upp blev det väldigt tydligt att Sverige är ett mycket avlångt land. På marken låg 20 cm snö och även fordonen var täckta av det vita guldet. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygvapnets logistikchef Matz Jakobsson.

Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
"Det spelar ingen roll hur många stridsflyg, fordon eller soldater vi har om inte logistiken fungerar. Får vi inte fram drivmedel, reservdelar, ammunition, vapen, mat och andra förnödenheter till förbanden löpande och i rätt tid står vi oss slätt" säger flygvapnets logistikchef Matz Jakobsson. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
På väg från Halmstad till Göteborg.

Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Fordonsmarsch från Halmstad till Göteborg. Sista delen eskorterades konvojen av personal från första trafik- och transportledningskompaniet från Trängregementet. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Ställföreträdande flygvapenchefen, brigadgeneral Anders Persson på plats i Halmstad under LFÖ 21
"Vi behöver öva på att använda så många transportsätt som möjligt. Och det har inte bara att göra med stridsflyget eller flygunderhållet utan det handlar om hela flygvapnet och vår logistikfunktion. Vi ska kunna transportera personal, materiel och förnödenheter med olika transportsätt såsom flyg, tåg, lastbil och även på fartyg. Den här typen av operativa transporter är något vi inom flygvapnet inte har övat på tidigare därför är det av största vikt att vi nu bygger upp denna viktiga förmåga." säger ställföreträdande flygvapenchefen, brigadgeneral Anders Persson Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
I väntan på järnvägslastning i hamnen Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Gods på väg med en av turbilarna som försörjer deltagande förband I LFÖ 21 med reservdelar och övrig materiel
En pall kommer lastad. Under LFÖ 21 har flygvapnet testat logistikdelarna på flera olika sätt. För att få fram reservdelar och annat till logistikenheterna vid de olika flottiljerna har man genomfört vändor med turbilar i södra delarna av landet. Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Förberedelser innan lastning. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Det gäller för förarna att hålla tungan rätt i mun. Det är inte mycket utrymme att spela på. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Personalen ur 32:A flygunderhållskompaniet från Norrbottens flygflottilj lastar sina fordon på tågvagnar i Göteborg Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Saker man sällan gör i södra Sverige i oktober Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Avlastning i Boden. Därefter fordonsmarsch till Luleå och F 21. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
Avlastning i Boden. Därefter fordonsmarsch till Luleå och F 21. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Förbandstransportledaren Roger Frankki, F 21.
Den multimodala operativa transporten som någon dag tidigare startat i Halmstad och därefter lastats på tåg i Göteborg anländer till Boden. Där påbörjas avlastningen och sista marschen hem till F 21 i Luleå. I Göteborg var det över tio grader varmt och sol. I Boden 20 cm snö. Sverige är långt.
"All materiel och samtlig personal som genomfört den multimodala transporten är tillbaka vid flottiljen och allt har gått förhållandevis bra. Vi är nöjda även om det varit vissa inkörsproblem både för oss och för enheten ur Trängregementet men det blir så när man övar nya saker. Men det är ju därför vi övar, för att upptäcka friktionerna, dra lärdomar och därefter göra det bättre nästa gång." säger Roger Frankki, förbandstransportledare vid Norrbottens flygflottilj. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

Under LFÖ 21 har flygvapnet testat logistikdelarna på flera olika sätt. För att få fram reservdelar och annat till logistikenheterna vid de olika flottiljerna har man genomfört vändor med turbilar i södra delarna av landet.

– Det är första gången någonsin vi testar logistikkedjan med turbilarna och det har fallit mycket väl ut. Vi har även testat kedjan ur ett internationellt perspektiv då vi försett våra finska vänner baserade på Såtenäs med de reservdelar de behövt från Finland, säger Matz Jakobsson.

Multimodal operativ transport från söder till norr

Den andra och kanske största logistikdelen skedde i övningens absoluta slutskede. En multimodal operativ transport av 32:a flygunderhållskompaniet från Halmstad de dryga 120 milen norrut till Luleå och Norrbottens flygflottilj.

– En multimodal operativ transport innebär att man förflyttar förband med hjälp av olika transportsätt. Man började med en fordonsmarsch som gick mellan Halmstad och Göteborgs hamn. Väl på plats i hamnen lastade kompaniet fordonen på tåg och flög sedan reguljärt hem till Luleå. När tåget anlänt i Boden lastade kompaniets personal av fordonen för vidare färd på väg hem till F 21, säger Matz Jakobsson.

Det här är första gången flygvapnet genomför en multimodal operativ transport av den här kalibern och under ledning av det operativa förbandet första trafik- och transportledningskompaniet ur Trängregementet.

– Det har aldrig gjorts förut eftersom vi förr i tiden inte behövde föra förbandsförflyttningar av det här slaget på samma sätt. Då fanns ju flottiljer i stort sett över hela landet.

Vid besöksdagen i Halmstad tryckte ställföreträdande flygvapenchefen, brigadgeneral Anders Persson på vikten av att flygvapnet nu övar logistikkedjan och multimodala operativa transporter.

– Vi behöver öva på att använda så många transportsätt som möjligt. Och det har inte bara att göra med stridsflyget eller flygunderhållet utan det handlar om hela flygvapnet och vår logistikfunktion. Vi ska kunna transportera personal, materiel och förnödenheter med olika transportsätt såsom flyg, tåg, lastbil och även på fartyg. Den här typen av operativa transporter är något vi inom flygvapnet inte har övat på tidigare därför är det av största vikt att vi nu bygger upp denna viktiga förmåga.

Från solig höst till snörik vinter på 120 mil

Vid tåglastningen i Göteborg sken solen och termometern visade på drygt 13 plusgrader. När det var dags för flygunderhållskompaniets personal att lasta av tåget i Boden efter resan upp blev det väldigt tydligt att Sverige är ett mycket avlångt land. På marken låg 20 centimeter snö och även fordonen var täckta av det vita guldet.

– All materiel och samtlig personal som genomfört den multimodala transporten är tillbaka vid flottiljen och allt har gått förhållandevis bra. Vi är nöjda även om det varit vissa inkörsproblem både för oss och för enheten ur Trängregementet men det blir så när man övar nya saker. Men det är ju därför vi övar, för att upptäcka friktionerna, dra lärdomar och därefter göra det bättre nästa gång, säger Roger Frankki, förbandstransportledare vid Norrbottens flygflottilj.