För en divisionschef blir det mer administration, mer möten och lite mindre flygtid men major Hommik är van för hon har varit ställföreträdare till och från under några år och delat rum med förra divisionschefen som delat med sig av sina erfarenheter. Någon formell ceremoni blir det inte men han har överlämnat nyckeln till divisionen i form av en namnstämpel med Helena Hommiks nya titel.
Helikopter 16 Black Hawk introducerades i Försvarsmakten för nästan exakt tio år sedan. Då höll Helena Hommik på att slutföra sin pilotutbildning på flygskolan i Linköping. Sedan dröjde det några få år innan hon skolade in sig på just den typen i USA och sedan dess har helikopter 16 varit hennes helikopter. Familjen säger att hon redan som liten pratade om att bli pilot, men det är inget hon själv minns. I stället börjar historien på en militär grundutbildning på Trängregementet i Skövde. Efter en tid där var det en plutonchef som föreslog att hon skulle försöka komma in på officersutbildning och väl där kan man väl söka till pilottesterna. Jag söker för att se om jag ens kommer in tänkte Helena. Det gjorde hon och efter två-tre år som logistikofficer började pilotutbildningen där Helena Hommik var med i den första kull elever som gjorde sin grundläggande helikopterutbildning vid tyska arméns flygskola.
– När det väl bestämdes att vi skulle dit gick det väldigt fort. Vi var de första utländska eleverna där. När vi kom dit var de flesta kompendierna på tyska och det tog ett tag innan de kom på engelska. De lärare som kom från östra Tyskland hade läst ryska i skolan så de hade det kämpigt med engelskan i stället. Vi var tre svenskar och resten tyska elever, men de tog väl hand om oss.
Efter att hon gått kaptenskursen, som det hette på den tiden, och sedan utbildat sig till major var det rätt klart att det var ett divisionschefsjobb som väntade. Då blir det mycket skrivbordsarbete. Personallistor och övergripande planering som måste tas om hand och det är det som Helena Hommik sätter sig med direkt efter nyår, innan resten av divisionen ramlar in, men flygstället lär inte samla damm för det.
– Det ser ut att bli mycket flygtid för skvadronen under nästa år så jag kommer att få flyga en del, men det är många delar som ska hinnas med i ett divisionschefsjobb.
Så till sist, frågan som alltid kommer men som hon inte är särskilt förtjust i.
Har du någon gång känt att ”det här hade varit enklare om jag hade varit kille”?
– Jag förstår att jag syns lite mer eftersom jag är tjej men jag har aldrig upplevt här att man gjort någon skillnad på något sätt. Det skulle vara vid någon fotografering eller om vi ska ut på en flygdag och visa upp helikoptrarna som det har kommit önskemål om att det ska vara någon tjej med och vi är inte så många kvinnliga piloter. Här på skvadronen i Linköping är vi tre stycken.