Flygplatspluton för hela Försvarsmakten

Skaraborgs flygflottilj har nyligen återupptagit flygningar med TP 84 Hercules på Karlsborgs flygplats efter att underhållsåtgärder på landningsbanan utförts. Flygplatsen har dock hela tiden varit öppen, bland annat för helikoptrar. För att kunna hålla flygplatsen öppen så krävs mycket arbete på marken, för detta finns Skaraborgs flygflottiljs 145:e flygplatspluton i Karlsborg.

Personalen på 145:e flygplatspluton består av både militära och civila i olika åldrar.
Personalen på 145:e flygplatspluton består av både militära och civila i olika åldrar.
Personalen på 145:e flygplatspluton består av både militära och civila i olika åldrar. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten
Chef för flygplatsplutonen i Karlsborg, kapten Peter Larsson.
Chef för flygplatsplutonen i Karlsborg, kapten Peter Larsson. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten.
Personalen är redo i räddningsfordonen ifall något skulle hända under landning eller start.
Personalen är redo i räddningsfordonen ifall något skulle hända under landning eller start. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten
Oavsett väderlek så skall personalen se till att flygplatsen kan användas av olika typer av flyg.
Oavsett väderlek så skall personalen se till att flygplatsen kan användas av olika typer av flyg. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten
Största utmaningarna är att se till att banan ska vara klar trots exempelvis ett snöfall, det kan vara intensivt eftersom vi är få personer som ska drifta en flygplats, säger flygplatsman Johan Karlsson.
Största utmaningarna är att se till att banan ska vara klar trots exempelvis ett snöfall, det kan vara intensivt eftersom vi är få personer som ska drifta en flygplats, säger flygplatsman Johan Karlsson. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten

Grå nyregnad himmel och fjolårsbruna gräsmattor. På flygplatsen i Karlsborg åker fälthållningsmaskinerna fram och tillbaka på landningsbana, taxibana och uppställningsplatta för att blåsa rent inför landningen med en TP 84 Hercules. När det är dags byter fälthållningspersonalen fordon och klädsel och blir del i räddningstjänsten på flygplatsen. Det är en resurs som alltid måste finnas i beredskap vid starter och landningar på en flygplats. Ändå är detta bara några av alla de uppgifter som den 15 personer starka plutonen måste klara av. Utöver själva flygplatsen har de även hand om en räddningsbåt i Vättern samt skjutmålet Hammaren. Detta kräver kompetent personal som kan många olika arbetsuppgifter.

– All personal kan fälthållning, räddning, drivmedel och båttjänsten som besättningsmän. Sen är vissa ansvariga för sina delar, insatsledare, fälthållningsledare och båtchef. Det är en framgångsfaktor att man kan göra mycket olika saker, säger kapten Peter Larsson, chef för flygplatspluton.

Flygplatsman Johan Karlsson, som tidigare arbetat inom civil räddningstjänst, håller med.

– Jag ser till att banan är flygklar, sopar bort vatten eller snö, sen ingår jag som brandman i räddningsstyrkan vid start och landning. Det är det som är roligt, att det är varierat, inte antingen eller, säger han.

Viktig bas för Försvarsmakten

Det var 2018 som det bedömdes att landningsbanan i Karlsborg var i för dåligt skick för att användas. Sedan dess har dock en ny bedömning samt underhållsåtgärder utförts vilket gjorde att banan nu åter kan användas för propellerflyg som TP 84. Något som är viktigt för hela Försvarsmakten berättar chefen för Skaraborgs flygflottilj F 7, överste Malin Persson. F 7 är flottiljen som har ansvar både för driften samt flygplatsplutonen på plats.

– Karlsborgs flygplats är både en viktig sidobas till F 7 och flygvapnet samt en strategisk bas för hela Försvarsmakten. Vi kan inte bygga nya flygplatser idag så vi måste kunna nyttja de resurser vi har. Att vi hittat en lösning för Karlsborg är bra för alla parter och för hållbarheten på lång sikt.

De som använder flygresurserna som landar i Karlsborg är bland annat flera olika förband från K 3, Livregementets Husarer.

– Vi är beroende av en flygplats och det underlättar avsevärt att vi har en flygplats med rullbana öppen som täcker in alla våra perspektiv. Det finns en koppling till alla våra krigsförband, både ur ett tränings- och insatsperspektiv. Vi får nu helheten tillgodosedd, säger chefen för K 3, överste Ola Barvér.

Att verksamheten här är till gagn inte bara för flygvapnet och armén utan även till Försvarsmakten som helhet är något som också Peter Larsson tycker är viktigt.
– Vi finns ju här för Försvarsmakten, vi samarbetar ju och får därmed en högre effekt. Jag tycker det är viktigt att man måste se det. Det har vi jättebra förståelse för både från K 3 och F 7, säger han.

Alternativ plats

Under tiden som rullbanan inte kunde användas så skedde istället landningar på Skövde flygplats med Hercules och det samtidigt som annan verksamheten på Karlsborg fortgått med bland annat helikopterlandningar. Det har varit en logistisk utmaning för flygplatsplutonen under några år då de ena dagen måste vara på plats i Skövde och nästa i Karlsborg.
– All personal har behövt åka med grejer fram och tillbaka, avisning, räddningstjänst, ramptjänst, startvagnar, utrustning för att kunna lasta och lossa Hercules. Det har varit ett bra samarbete med Skövde men det är skönt att vara tillbaka på en plats, säger Peter Larsson.

Anmälan

I samband med att flygningarna med Hercules på Karlsborg återupptogs i januari så gjorde en organisation en anmälan av Försvarsmakten för misstänkt miljöbrott då de ansåg att Försvarsmakten inte hade tillstånd att använda flygplatsen på det viset. Anmälan är nu nedlagd av åklagaren.

”Ställer alltid upp”

TP 84:an har precis landat, ställt upp sig på plattan och personalen påbörjat arbetet med lasten. Idag var inte tankning av flygplanet beställd. Flygplatspersonalen som haft beredskap i räddningsfordonen kan komma ut ur fordonen och slappna av en liten stund.

– Det är väldigt mycket jobb på en ganska liten personalstyrka, vi är ju väldigt få och vi gör allting men alla är väldigt kompetenta, duktiga och ställer alltid upp så det är väldigt roligt att jobba här, säger Peter Larsson innan det är dags att återigen sitta upp för beredskap i räddningsfordonen då snart är dags för TP 84:an att starta och åter försvinna upp i den grå molnbanken.