– Det här är verkligen svensk-finskt samarbete i en praktisk tillämpning på stridsteknisk nivå, förklarar Conny Hansen, chef för utbildningsenheten på MHS H. Våra kadetter jobbar sida vid sida med finländska reservofficerselever i en skyttepluton. Det är ett unikt tillfälle för dem under sin utbildning att få delta i en bataljonsstridsgrupps strid i en internationell miljö, och få förståelse för alla ingående komponenter.
”Vinna-vinna” för båda parter
På Reservofficersskolan i Fredrikshamn utbildas totalt cirka 1200 elever varje år uppdelade i två utbildningsomgångar. Eleverna börjar med grundutbildning, väljs ut till underofficersutbildning för att sedan genomgå ytterligare ett urval för att få påbörja den 14 veckor långa Reservofficerskursen.
– Vi har ett pressat schema de 100 dagar vår kurs pågår med våra 600 elever så vi är glada att MHS H kan komma hit och ta del av den övning vi kan erbjuda samtidigt som vi tillförs numerär och får möjlighet att träna ledarskap i en internationell kontext, förklarar Teemu Hassi, chef för Reservofficerskursen. Det ger extra ”krydda” till vår övning, och blir en ”vinna-vinna”-situation för båda parter. Eleverna tar dessutom med sig viktig och nyttig erfarenhet hem till sina förband i både Sverige och Finland.
Lika men ändå olika
Det är några svettiga dagar i de finländska skogarna när tredje pluton, skyttepluton ”CHARLIE”, övar olika stridsmetoder. Kadett André Hansson, elev på Anpassad reservofficerskurs 2 (AROK 2) har en del erfarenhet som gruppchef, men övas som plutonchef för första gången:
– Det är en ny erfarenhet för mig med omfattningen och kombinationen av förbandstyper som finns här. Exempelvis har de väldigt mycket artilleri. Via en finländsk eldledningsgrupp underställd plutonen var det smidigt att använda den indirekta elden. Plutonen blev också tillförd en pionjärgrupp som kunde hjälpa oss med mineringar. Det var lärorikt och en härlig utmaning att samordna alla dessa för mig nya funktioner! Man gör många små misstag, men man lär sig också snabbt. Jag har jobbat med finländare i internationella insatser tidigare, men aldrig gällande nationellt försvar. Jag upplever att vi har mycket gemensamt när det gäller struktur och planering, men vi kan också skilja oss åt när det gäller genomförande och stridstekniska detaljer.
Men innan man sätter igång att öva på allvar i ett nytt land måste man få koll på läget. Kurskamraten Lukas Burle, övades som gruppchef under den inledande delen när det var viktigt att få koll på nytt vapen, ny materiel och nya fordon:
– Det kan lätt uppstå friktioner när man ska hantera nytt språk och ny materiel, men det gick till exempel väldigt snabbt och bra att lära sig det finska handeldvapnet och skjuta in det. Det tyder på ett smidigt vapensystem och bra utbildning av våra värdar. Vi har fått ett väldigt bra mottagande!
Samarbete som ger mersmak
Det finns ett gemensamt synsätt på lärande hos de båda utbildningscheferna, liksom vilken lärmiljö man vill skapa.
– Här är det meningen att vi ska ha en stödjande atmosfär där man kan träna på att vara ledare, där det är tillåtet att göra misstag för att lära och utvecklas, förklarar Teemu Hassi. Vi är här för att göra varandra bättre.
– Det håller jag verkligen med om, betonar Conny Hansen. Jag vill att fler av våra reservofficerskadetter ska få uppleva det här, och målsättningen är att det här bara är starten på ett långsiktigt samarbete mellan våra skolor. Det här bygger förtroende och trovärdighet för framtiden.
Även om det är lätt att gå in i en ”övningsbubbla” finns det ett omvärldsläge som också gör sig påmint.
– Det här är en väldigt välkommen del av utbildningen, sammanfattar kadett André Hansson. Inte minst känns det högst aktuellt att göra det här nu när både Sverige och Finland ansökt om medlemskap i Nato. Processen har dessutom rullat vidare medan vi varit här. Det känns roligt och helt rätt att vara i Finland!