Ett radarspanings- och ledningsflygplan kan flyga så högt att det går att se bortom jordens krökning. Planet kan också vara i luften under lång tid. Globaleye-flygplanen har en radar monterad ovanpå flygplanskroppen, en så kallad Erieye Extended Range, som ger lång räckvidd. Systemet har en mängd avancerade sensorer och kan till exempel skicka data till enheter i flygvapnet, marinen och armén. Flygplanen ska även kunna användas till att ge stöd till samhället vid naturkatastrofer och större olyckor genom samordning och ledning av räddningsinsatser.
Ingela Mathiasson, chef för flygmateriel vid Försvarets materielverk (FMV), säger så här om de nya planen:
– S 106 medför en avsevärt förstärkt spanings- och ledningsförmåga över luft, hav och mark och dessutom en längre uthållighet samt räckvidd jämfört med dagens förmåga.
Eftersom den tekniska utvecklingen går så snabbt behöver Försvarsmaktens tekniska förmågor stärkas och utvecklas kontinuerligt. För att stärka just förmågan att ha koll på omgivningen och kunna förvarna om hot och avvikelser i luften, på havet och på land behövs det nya system. Kontraktet som FMV tecknat med Saab AB har ett värde av drygt sju miljarder kronor och kontraktsperioden löper mellan 2022 och 2027.
– En mycket välkommen nyhet. Vi har sedan tidigare fått klartecken och beslut från regeringen att få köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan. Detta kommer att innebära ett förmågelyft för hela Försvarsmakten. S106 är en mycket vass plattform med kraftfull radar och sensorer som verkar i alla domäner. En ”game changer”, säger flygvapenchef Carl-Johan Edström.