Den snabba evakueringen skedde med hjälp av en luftbro bestående av två transportflygplan TP 84 Hercules från Skaraborgs flygflottilj (F 7) och fraktflygplan av typen Boeing C-17 Globemaster, från den internationella transportflygenheten Heavy Airlift Wing.
De två TP 84:orna flög mellan Islamabad i Pakistan och Kabul, C-17-planen mellan Tbilisi i Georgien och Kabul. Vidaretransport från Islamabad respektive Tbilisi skedde med inhyrda flygbolag till olika destinationer.
SOG-operatörer avgörande
Specialförbandsoperatörerna som medföljde in till Kabul var instrumentella i arbetet med evakueringen, som skedde i samarbete med utrikesdepartementet och Migrationsverket.
– Flygtrafiken på Kabuls flygplats var intensiv. Därför var det ett absolut krav att hålla slottiderna, vilket innebar att planen måste lyfta oavsett om de är fullastade eller ej. Detta har givetvis satt press på de som genomför identitets- och säkerhetskontroller, berättade Per Carlemalm, chef för transportflygskvadronen på Skaraborgs flygflottilj i samband med operationen.
De personer som skulle evakueras anlände till flygplatsen med bussar från centrala Kabul. Förhandling om passage in på flygplatsen skedde mellan talibanerna och amerikansk personal, varefter svenska operatörer mötte upp.
När det bekräftats att en person hade tillhörighet till Sverige lyftes dessa över taggtrådshinder, gjutna vattenfyllda diken och murar som rests. Efter skyddsvisitation fördes de till en uppsamlingsplats för ytterligare genomgång av utrikesdepartementet och Migrationsverket.
Arbetet med att kontrollera vilka som uppfyllde kriterierna för att få följa med på flygplanen var komplext, tidskrävande och psykiskt påfrestande, och leddes av en ambassadör från utrikesdepartementet tillsammans med specialförbanden.
– Flygningarna har genomförts i ett område med mycket hög risknivå och operationen har skett under extremt pressade förhållanden, sa Försvarsmaktens insatschef Michael Claesson efter att det sista svenska planet hade lyft från Kabuls flygplats den 27 augusti.
– Jag hyser den största respekt för de specialförbandsoperatörer som deltagit och personalen från transportflygdivisionen och Heavy Airlift Wing som med stor säkerhet flugit in och ut från Kabuls flygplats, väl medvetna om de risker som funnits på plats.
Totalt genomförde Försvarsmakten 22 transporter från Kabul i augusti 2021, varav de sista med en extremt kraftig hotbild efter bombattacken mot flygplatsen den 26 augusti.