Tio år som uppvisningspilot

FÖRSVARSMAKTENS FLYGDAG 2022

Försvarsmaktens första och hittills enda uppvisningspilot i helikopter 16 firar 10 års jubileum på Flygdagen i Uppsala. Förvaltare Kent Jonsson var tidigt upp ur startblocken och med i den första kullen av svenska piloter som 2011 flög in sig på helikoptersystemet Sikorsky UH-60 Black Hawk, som i Försvarsmakten kallas helikopter 16. Han passade också på att direkt gå en utbildning till testpilot och när de första helikoptrarna anlände till Sverige i början på 2012 fick han direkt av dåvarande divisionschefen i uppdrag att ta fram ett uppvisningsprogram.

Att flyga uppvisning, en liten men viktig del av Kent Jonssons jobb som helikopterpilot.
Att flyga uppvisning, en liten men viktig del av Kent Jonssons jobb som helikopterpilot.
Att flyga uppvisning, en liten men viktig del av Kent Jonssons jobb som helikopterpilot. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Mindre än et halvår efter att helikopter 16 kommit till Sverige skedde den första uppvisningen på Flygdagen i Linköping 2012.
Mindre än ett halvår efter att helikopter 16 kommit till Sverige skedde den första uppvisningen på Flygdagen i Linköping 2012. Foto: Joakim Hiertner/Försvarsmakten
Helikoptern brukar bocka och besättningen säger hej till publiken efter en uppvisning.
Helikoptern brukar bocka och besättningen säger hej till publiken efter en uppvisning. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Kent Jonsson var ursprungligen utbildad på helikopter 4, fast inte som uppvisningspilot, men är nu en av de mest erfarna Black Hawk-piloterna i Sverige. På otal flyguppvisningar har han under tio år visat upp vad helikoptern går för. En ny pilot är under inskolning så Flygdagen 2022 i Uppsala blir förvaltare Jonssons sista  uppvisning som Helikopterflottiljens enda uppvisningspilot.

Hur planerade du ditt första uppvisningsprogram?

– Jag tänkte en hel del på vilka manövrar som kan  se bra ut för publiken. Helikoptern har ju fördelen av att komma mycket närmare publiken än vad flygplanen har. Så pratade jag med en av uppvisningspiloterna som tillverkarna Sikorsky hade och så mixade jag ihop hans och mina idéer.

Har du ändrat mycket i programmet genom åren?

– Nej det har mest handlat om smådetaljer. Sedan är alla flyguppvisningar lite olika beroende på hur uppvisningslinjen går och var publikplatserna är, från vilken sida ska jag komma in, vänster eller högersvängar för att så vi får den effekt vi vill ha.  

Vilken manöver är svårast?

– Att flyga in i en kon, som en piruett, är kanske svårast särskilt om det blåser lite. Jag tror bara jag varit med vid ett tillfälle då det varit vindstilla och det var på Flygskolans examen nu i juni. Annars är jag väl inom ramarna för helikopterns begränsningar. Helikoptern i sig är fantastisk. Den är otroligt robust och stark och snabb och allting. Jag skulle lätt kunna rolla eller loopa, men det får jag inte.

De spektakulära moment du visar under en uppvisning, skulle du ha nytta av dem i en skarp situation också?

– När vi har förevisningar så demonstrerar vi helikopterns operationella effekt men uppvisning då handlar det uppvisning. Att till exempel tippa bakåt, göra en gunga eller en piruett har man ingen nytta av i skarpt läge. Det finns ingen taktisk funktion i det men det visar hur robust och stark maskinen är. Den är till exempel byggd med en väldigt stor stjärtrotor som ger mycket effekt och  kan trycka igenom helikopter upp till 45 knop i sidan och det kan vi visa när vi flyger med sidan före framför åskådarna.

Till sist, är det någon uppvisning du minns särskilt från de här tio åren?

– Jag minns nog de flesta bra men det skulle kanske kunna vara Försvarsmaktens flygdag i Luleå 2017. Det var starka vindar och vi fick ändrade flygtider men vi flög en uppvisning ihop med en helikopter 14 och det är alltid roligt att göra något tillsammans.

Kent Jonsson flyger alltid sina uppvisningar tillsamman med en komplett besättning vilket betyder fyra personer, två piloter i cockpit och två besättningsmedlemmar i kabinen. Förutom att bemanna kulsprutorna är kabinbesättningens uppgift att vara piloten ögon i sidled och bakåt för att upptäcka eventuella hinder som dyker upp, som fåglar till exempel. Dessutom har de den viktiga uppgiften att vinka till publiken när helikopter 16 och Kent Jonsson tackar för sig i slutet av uppvisningsprogrammet. Vinka gärna tillbaka om du är på Flygdagen i Uppsala 27 augusti.