Den ser ut som en vanlig stridsbåt, med en extra mast, och är ett projekt som Saab jobbat på i några år. Jens-Olof Lindh är projektledare för båten som går under namnet Enforcer 3:
– Enforcer är en ombyggd stridsbåt som vi försett med system för att den ska kunna köra själv och har sensorer som kamera och radar för att upptäcka andra fartyg och flygplan.
Tester i ett taktiskt sammanhang
Av säkerhetsskäl finns under testerna en besättning ombord men fartyget styrs från korvetten HMS Nyköping. De mål som Enforcer upptäcker skickas över till Saabs personal på korvetten som i sin tur delger den till fartyget.
– Rent taktiskt har vi använt Enforcer för framskjuten spaning. Jag som fartygschef har därför kunnat ligga mer tillbakadraget och radartyst. På så sätt blir mitt fartyg betydligt svårare att lokalisera för en motståndare, säger Viktor Tornerhjelm som är fartygschef på HMS Nyköping.
Korvetternas fokus för veckan låg på ytstrid och att tillsammans med flyg och landbaserad sjömålsrobot hitta och bekämpa mål. Att gemensamt bygga lägesbilden, vad som finns till sjöss, är en av grundstenarna.
– Vi har ingått i ett taktiskt sammanhang tillsammans med korvetterna och kunnat hjälpa dem att upptäcka mål bortanför deras vanliga räckvidd. Vi har därmed fått viktiga erfarenheter som vi tar vidare i projektet, sammanfattar Jens-Olof Lindh.
Även under ytan
Även minröjningsfartygen på västkusten utvärderar tekniken. Här används en obemannad undervattensfarkost för att leta efter minor i en trång led in mot en hamn. Farkosten är inte en del i Försvarsmaktens befintliga system utan testas inom ramen för en militär övning.
– Vi behöver modernisera och omsätta minröjningssystemet och vi har ett behov av obemannade farkoster för minröjning. Det vi gör just nu är att bilda oss en uppfattning om vilken teknik som finns på marknaden idag och hur våra behov kan realiseras, säger Olof Wallentin från marinstaben.
Genom att se vad som finns på den civila marknaden kan Försvarsmakten skriva mer relevanta kravspecifikationer samtidigt som tiden till att systemet finns i drift på förband kortas ner.
– Om det går att använda det som redan finns på den civila marknaden med en militär anpassning så går det betydligt fortare att få modern teknik till Försvarsmakten, säger Marcus Höök från FMV.