Stena Danica bordades under Amf 4:s höstövning

– Vid varje genomförd övning ska vi ha dragit lärdomar som gör oss ännu starkare och bättre rustade för att lösa vår uppgift, att försvara västkusten och Sverige, säger övningsledare Fredrik Hesselman.

Bordning av  Stena Danica
Bordning av  Stena Danica
Bordning av Stena Danica i inloppet till Göteborg. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Bordningsmoment
Bordningsmoment där förberedelser för att personal som bordat fartyget ska ta sig tillbaka i RIBB-båten genom så kallad repellering. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
 omhändertagande
Här övas ett omhändertagande efter bordning av Kustbevakningens fartyg. Personal ur Kustbevakningen agerade besättning på den bordade båten så att övningen blev realistisk. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
amfibiesoldat
En amfibiesoldat har intagit knästående eldställning med kulspruta 90 bakom stenar. Kulsprutan har två stödben för stabilitet. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
stridsbåtar
Att stridsbåtar passerar eller lägger till i våra kustorter blir en allt vanligare syn för skärgårdsbefolkningen på västkusten. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
maskeringsnät
Masktätheten i maskeringsnäten döljer soldaterna väl. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
soldat
Soldat på stridsbåt 90 under framryckning. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Stridsbåt
Stridsbåten är amfibiesoldaternas främsta transportmedel i skärgården Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Fredrik Hesselman
Övningsledare Fredrik Hesselman vid Älvsborgsbron i Göteborg. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
kulspruta
Att stå stadigt i lavett-ringen på en stridsbåt och sikta med kulspruta under hög sjö kräver övning. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Förare av stridsbåt 90
Förare av stridsbåt 90. Båten är inte så stor men mycket funktionell. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Logistik
Logistiken måste alltid fungera. Här ska bunkras drivmedel vid en kaj på västkusten. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten
Stridsbåt
Stridsbåten kan lägga till för att släppa i land eller ta ombord soldater nästan var som helst och under alla väder längs kusterna. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten

Under elva dagar till sjöss och på land har 250 soldater vid Älvsborgs amfibieregemente, Amf 4, under varierande väderförhållanden genomfört en höstövning.

Övningen, där främst personal ur Femte amfibiebataljonen och 17:e bevakningsbåtkompaniet deltagit, har innehållit allt från att logistikflödet fungerar, bordning av fartyg, placera ut minor till att spana efter ubåtar för att kunna försvara västkusten och Skandinaviens största hamn från angrepp.

– Vädret påverkar vår planering och vi vill få ut mesta möjliga av varje övning. Med vindar upp till stormstyrkor och våghöjder därefter krävs det att vi har flera alternativa övningsmoment och färdvägar är planerade i förtid. Det mesta har vi genomfört enligt plan och vi är nöjda, säger överstelöjtnant Fredrik Hesselman som varit övningsledare. Hesselman är ställföreträdande chef för Amf 4.

Övningarna har endast skett med lös ammunition. De flesta moment har genomförts under dagtid och en stor mängd båttrafik har förekommit utefter västkusten.

soldat
Tålamod och väntan är en del av övningar. Foto: Mathilda Arthursson/Försvarsmakten

Ett förband som var med var 17:e bevakningsbåtkompaniet. De övade bland annat på att ta sig ombord på Stena Danica när fartyget var i inloppet i Göteborg. Här använde soldaterna små snabba så kallade RIBB-båtar, lade till vid fartygets långsida och klättrade kvickt upp i en vajerstege för skrovet till däck. Samarbetet fungerar bra mellan bordningsstyrkan och med Stena Line och Kustbevakningen då de övade på deras fartyg vid olika tillfällen.

Det blåste bra den här dagen, ungefär 16 sekundmeter i byarna, och det regnade från sidan. Det gör övningen ännu svårare. Att soldaterna har tung utrustning på sig är ytterligare en utmaning. De behöver bland annat bära med sig vapen, sjukvårdsutrustning, verktyg och kommunikationsutrustning uppför den smala vajerstegen. Nedför går det snabbare och är säkrare, eftersom de firar sig ner med rep. Stena Danica är ett stort fartyg så det blev en hög klättring under vågor och vind, som är ganska kännbara för de som genomför klättringen.

Den här typen av övningar, så kalla bordning, handlar om att ta reda på status på det bordade fartyget, om de är en statsaktör eller inte. Det grundar sig i att man kan vara ovetande om vad det är för tillhörighet på fartyget eller att man misstänker att de inte är det de utger sig för att vara. Att öva på att borda ett fartyg handlar om att se till så att svenskt territorium inte kränks.

– Det är värdefullt för oss att få en möjlighet att borda fartyg på det här sättet och tack till Stena som låter oss borda fartyg när Försvarsmakten vill öva några gånger om året. Bordningar är en del av försvaret av Göteborgs hamn. Ett stort tack vill jag även rikta till alla myndigheter, kommuner, företag och organisationer som vi samverkar med och som gör det möjligt för oss att genomföra dessa övningar utefter hela västkusten, säger Hesselman.

Amf 4 kommer att vara ett än vanligare inslag i skärgårdsmiljön framöver. Övningar är en förutsättning för att vi ska kunna utbilda ny personal och upprätthålla Sveriges försvar. Att öva i en realistisk och verklighetsnära miljö är viktigt för utvecklingen av amfibieförband.

– Vid varje genomförd övning ska vi ha dragit lärdomar som gör oss ännu starkare och bättre rustade för att lösa vår uppgift, att försvara västkusten och Sverige, säger övningsledare Fredrik Hesselman.