Myndigheten lämnar i sitt underlag tre förslag som både skulle innebära större förutsägbarhet i tillståndsprocessen, en snabbare utbyggnad av vindkraft och en tryggare energiförsörjning för samhället:
- en utvecklad planeringsprocess
- en utökad statlig planering, dialog och koordinering och
- en statlig styrning av vindkraftsutbyggnaden.
Försvarsmakten fick 2020 i uppgift av regeringen att ”analysera jämförbara länders och grannländers erfarenheter av fungerande samexistens mellan försvarsmakt och kraftigt utbyggd vindkraft inom samma geografiska område”. Försvarsmakten fick även i uppdrag att ”återkomma med förslag på hur det svenska systemet kan förbättras i det avseendet”.
För att lösa uppgiften bad Försvarsmakten om stöd från Statens energimyndighet och en gemensam beställning gjordes till Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) om att ta fram ett kunskapsunderlag gällande samexistens mellan försvarsintressen och vindkraft. FOI har under 2020-2022 genomfört ett omfattande arbete i frågan och redovisade i april 2022 rapporten Möjligheter till samexistens mellan Försvarsmaktens verksamhet och utbyggd vindkraft. Rapporten har utgjort ett av flera viktiga underlag när Försvarsmakten formulerat förslag på hur det svenska systemet kan förbättras.
– Eventuella förändringar av det svenska systemet bör ske i syfte att förstärka betydelsen och förutsägbarheten av myndigheters olika planeringsunderlag, såsom de statliga havsplanerna. Försvarsmakten bedömer att detta skulle leda till en ökad samexistens mellan försvarsintressen och kraftigt utbyggd vindkraft, säger Anton Arnesson på Högkvarterets ledningsstab.
Behovet av en trygg energiförsörjning är viktig såväl i fred som kris och krig. Störningar och avbrott i energiförsörjningen kan leda till allvarliga konsekvenser för såväl den enskilde som för viktiga samhällsfunktioner, däribland Försvarsmaktens och övriga totalförsvarets verksamhet.
Baserat på bland annat Svenska kraftnäts konstateranden, ser Försvarsmakten risker ur totalförsvarssynpunkt med att en alltför stor del av den svenska energimixen utgörs av icke-planerbar elproduktion. Myndigheten vill därför betona vikten av att Svenska kraftnät och Energimyndigheten, utifrån sina respektive ansvarsområden, fortsatt följer utvecklingen kring effekterna av en minskad andel planerbar elproduktion och lämnar förslag på adekvata åtgärder som säkerställer en trygg energiförsörjning.
– För att de förbättringsförslag som föreslås ska kunna genomföras krävs att berörda myndigheter kan hantera information och underlag som omfattas av försvarssekretess. Annars riskerar den önskvärda förutsägbarheten att minska eftersom sekretessklassad information då lämnas utanför planeringen, säger Anton Arnesson.
Försvarsmakten lämnar i redovisningen även myndighetens bedömning kring Villkorade tillstånd och kompensatoriska åtgärder, Hinderbelysning och Tekniska perspektiv.