MSE-funktionen har sin bakgrund i flygvapnets barndom där underrättelseinhämtning och flygspaning ingick i huvuduppgifterna. Med allt mer avancerade flygplan och sensorer, tillsammans med nya krav på omgruppering och tillgänglighet, uppkom nya arbetsuppgifter och behov av nya kompetenser. Behovet av MSE blev tydligt under Libyen-insatsen 2011 där alla kompetenser som man övat med fick praktiseras skarpt.
Utvecklingen av flygstridskrafterna och övriga samhället har bidragit till allt mer avancerade vapensystem och sofistikerade sensorer för inhämtning, fotospaning och telekrig. Kombinerat med en komplex omvärld och ett ständigt växande informationssamhälle innebär det nya utmaningar för funktionen.
– Teknikutvecklingen ställer allt högre krav på flygverksamheten och den har blivit så komplex att piloter inte kan sköta allt själva. De nya flygsystem som ska införas på sikt, däribland Jas 39 E, men även när det gäller helikoptrar, transportflyg och specialflyg kommer göra MSE-funktionen på flygförbanden ännu viktigare, säger Michael Lundquist, chef på Flygbefälsskolan (FBS), som genomför den nya chefsutbildningen för första gången.
Kursen inleds med en veckas teori på FBS innan man genomför praktik på annat förband och sedan återvänder till FBS för ett erfarenhetsutbyte. Personal från fyra flottiljer deltar och en av deltagarna är Pontus, som är chef för MSE på en av stridsflygdivisionerna på Norrbottens flygflottilj.
– Kursen ger mig en djupare förståelse för de system och processer som flygstridskrafterna opererar inom, samt insikter i hur jag som chef kan bidra till förbandets effekt. Nätverkandet mellan oss deltagare från de olika flygsystemen är en viktig del, eftersom vi lär oss om varandras likheter och olikheter och kan utbyta tankar och idéer, säger han.
Inom MSE-funktionen ingår underrättelsetjänst, telekrig, uppdragsplanering och utvärdering, tekniskt systemstöd samt bildtolkning, vilka olika kompetenser som används beror på uppdraget och vilket förband som utför det.
Även om MSE främst förknippas med stridsflyg så används det även vid uppdrag med helikoptrar, transportflyg och specialflyg. Transportflygets långa historia av internationella uppdrag har varit avgörande för synen på och vikten av underrättelser och en organisation som hanterar detta. Det har även bekräftats av de helikopterförband som flugit ibland annat Kosovo och i Afghanistan där MSE användes för att stödja olika flygslag.
Uppdragen för flygvapnets olika flygande plattformar skiljer sig åt, såväl nationellt som internationellt. Vid en stridsflygdivision är det fokus på jakt, attack och spaning. Vid transport- och specialflyg är fokus bland annat på transport av materiel och personal över hela världen. Vid en helikopterskvadron varierar uppdragen mellan sjö- och landfokus beroende på geografiskt läge och helikoptertyp. Exempel på uppgifter är transport av personal, sjukvårdstransport, ytspaning och stöd till samhället. Som officer på MSE gäller det att läsa på, vara lyhörd, förmedla rätt kunskap samt veta vilken information som är aktuell och relevant för respektive uppdrag, oavsett typ av plattform.