Luftbron från Sudan

En intensiv planering påbörjades i mitten av förra veckan för att kunna bidra till att evakuera svenska medborgare från Sudan. Detta efter att regeringen, den 19 april, beslutat att ge Försvarsmakten i uppdrag att stödja Sveriges ambassad i Khartoum vid evakuering av personer och materiel från Sudan.

TP 84 Hercules
TP 84 Hercules
Foto: Axel Öberg/Försvarsmakten
Flygvapnets operationschef, överste Peter Greberg.
Flygvapnets operationschef, överste Peter Greberg. Foto: Lousie Levin/Försvarsmakten
Evakuering Sudan
Foto: Axel Öberg/Försvarsmakten
Foto:Axel Öberg/Försvarsmakten RÄTTIGHETER FÖR DENNA BILD

Mikael Månsson, LNO från Flygstaben.

Publicering får ej ske i kommersiellt syfte (som marknadsföring för vara eller tjänst eller vidareförsäljning). Bilderna får inte heller användas i sammanhang som strider mot grundläggande demokratiska värderingar eller som strider mot Försvarsmaktens värdegrund eller i politiskt syfte. Försvarsmakten förbehåller sig rätten att neka användning av bilder.


This picture may not be published for commercial purposes (as advertising for goods, services or sales). It must also not be published in any context that are contrary to fundamental democratic values or values of the Swedish Armed Forces. It also must not be published for political purposes. The Swedish Armed Forces reserves the right to restrict the use of our pictures by others.
Mikael Månsson, Flygstabens flygoperativa ledningsresurs i Djibouti. Foto: Axel Öberg/Försvarsmakten
Evakuering Sudan
Foto: Axel Öberg/Försvarsmakten

– Tack vare beredskapssatta resurser kunde en TP 84 Hercules, lastad med personal och materiel, frambasera till Grekland redan under torsdagen. Detta blev också rekognoseringsstyrka för att säkerställa det kommande styrkebidraget, säger flygvapnets operationschef överste Peter Greberg.

Djibouti var slutmålet men på grund av diplomatiska tillstånd fick flygningen ske i etapper. Under fredagen kunde ytterligare två TP 84:or flygas direkt till Djibouti med ytterligare personal och materiel till regionen med målsättning att sätta svenska medborgare i säkerhet.

Säkerhetsläget var och är mycket allvarligt i Sudan och omfattande strider pågick i såväl Khartoum som flera andra platser i landet vid tillfället.

Samtidigt stod tre svenska TP 84 Hercules och en styrka på cirka 100 personer från Försvarsmakten, i Djibouti, redo att lösa uppgiften.

– Insatsen var både komplex och riskfylld, varför säkerheten för vår personal och våra flygplan hade högsta prioritet. Detta krävde att operationen fick ett breddat politiskt mandat för luftbron mellan Djibouti och Sudan, säger Peter Greberg.

Därför var riksdagsbeslutet, som fattades under söndagen den 23 april, av stor vikt för Försvarsmakten. Beslutet innebar att riksdagen medgav att regeringen ställde en väpnad styrka till förfogande för att i enlighet med folkrätten stödja och genomföra en evakueringsinsats från Sudan i nära samverkan med andra stater och internationella organisationer.

Luftbro etableras

Efter snabba politiska beslut kunde en luftbro etableras mellan Djibouti och en flygbas norr om Khartoum. Beslutet medgav även att evakueringsflygningarna gällde utländska medborgare och materiel.

20230427 
Kontingentchef Mattias Ottis. 
Foto:Axel Öberg/Försvarsmakten RÄTTIGHETER FÖR DENNA BILD

Publicering får ej ske i kommersiellt syfte (som marknadsföring för vara eller tjänst eller vidareförsäljning). Bilderna får inte heller användas i sammanhang som strider mot grundläggande demokratiska värderingar eller som strider mot Försvarsmaktens värdegrund eller i politiskt syfte. Försvarsmakten förbehåller sig rätten att neka användning av bilder.


This picture may not be published for commercial purposes (as advertising for goods, services or sales). It must also not be published in any context that are contrary to fundamental democratic values or values of the Swedish Armed Forces. It also must not be published for political purposes. The Swedish Armed Forces reserves the right to restrict the use of our pictures by others.
Kontingentschef, överste Mattias Ottis. Foto: Axel Öberg/Försvarsmakten

– Vi fick så kallade slot-tider att förhålla oss till när vi fick tillstånd att landa på flygbasen. Ett nära och gott samarbete med övriga nationer som också deltog i evakueringsinsatsen, där vi delade med oss av erfarenheter och kartor var en framgångsfaktor, säger kontingentschef överste Mattias Ottis.

I dryga 40-gradig fuktig värme planerades varje evakueringsflygning mycket noggrant.

– Ingen insats är möjlig utan dess ingående delar och kompetenser. Alla är lika viktiga och är nyckelspelare inom sitt område för att vi skulle lyckas med vårt uppdrag – att föra svenska och utländska medborgare i säkerhet, säger överstelöjtnant Mikael Månsson, Flygstabens flygoperativa ledningsresurs i Djibouti.

– Hela styrkebidraget och insatsen har präglats av stor professionalism. Vi har kunnat arbeta lugnt och metodiskt, trots stora osäkerheter, med ett viktigt uppdrag. Det har varit stimulerande att lösa detta tillsammans med övriga delar ur Försvarsmakten och med andra myndigheter och nationer, säger Mattias Ottis.

Insatsen avslutad

Under onsdagskvällen kom så beslutet att den svenska evakueringsinsatsen avslutades, men en insats är inte avslutad helt förrän hela styrkan och all materiel är åter på svensk mark.

– Jag är så otroligt stolt över flygvapnets personal. I och med att vi har krigsförband i ständig insats och beredskap är vi är tränade och förberedda på vår uppgift. Vi visade det med evakueringen från Kabul i Afghanistan, och vi har visat det ännu en gång med denna evakueringsinsats från Sudan, säger flygvapenchef Jonas Wikman.

Fakta

Den flygoperativa ledningen av insatsen skedde från Flygstaben i Uppsala.

Totalt antal genomförda evakueringsflygningar: 7

Totalt antal evakuerade: 174, varav 52 barn.

Cirka 100 personer från Försvarsmakten. Från flygvapnet ingick:  

  • Tre TP 84 Hercules med besättning från 73:e transportflygskvadronen.
  • Ett transportflyg med besättning från 75:e statsflygskvadronen.
  • 25:e flygbasjägarkompaniet
  • Hela svenska kontingenten leddes av ställföreträdande chef för Skaraborgs flygflottilj, överste Mattias Ottis.
  • För den flygoperativa ledningen fanns en samverkansofficer från Flygstaben på plats i Djibouti.