Försvarets materielverk överlämnade de tre första av totalt tio beställda skolflygplan av typen GROB G120TP, i Flygvapnet benämnt SK 40.
– Det nära samarbetet mellan Flygvapnet, FMV och tillverkaren Grob Aircraft gör att vi nu, tre år efter regeringsbeslutet om anskaffning, kan välkomna ett nytt skolflyg för den grundläggande flygutbildningen av våra piloter, säger flygvapenchefen Jonas Wikman.
SK 40 är ett tvåsitsigt turboprop-flygplan med autopilot, ett så kallat Basic Trainer Aircraft. Föregångaren SK 60 har varit i aktiv tjänst i Flygvapnet sedan 1967.
– Det här innebär att vi nu tar steget in i det nya militära flygutbildningsystemet. Med SK 40 på plats här så får vi ett modernt och tillförlitligt flygplan med hög tillgänglighet. Det säkerställer den grundläggande flygutbildningen och kommer ge operativ effekt på längre sikt, säger Jonas Wikman.
Flygskolan är en del av Luftstridsskolan och utbildar stridspiloter, helikopterpiloter och transportpiloter till hela Flygvapnet.
– Till alla er som har arbetat hårt med införandet av SK 40 vill jag säga ett varmt tack och utvecklingen av den nya flygutbildningen är redan påbörjad. Det är inspirerande med ett nytt flygplan och det kommer att ge våra elever den grundläggande flygkompetens som krävs för att de ska kunna fortsätta sin utbildning på vägen mot att bli stridspilot, säger Anna Siverstig, chef på Luftstridsskolan.
Personal från Flygskolan, införandegruppen, har redan avslutat typinflygningen på SK 40. Inflygningen har genomförts i anslutning till tillverkaren GROB:s fabrik i Mindelheim, Tyskland. Under hösten kommer resterande flyglärare att genomföra inflygningen på SK 40.
– Flygplanet är modernt och lättfluget. Flygskolan utvecklar just nu en ny utbildningsplan för SK40, för att ge eleverna bästa möjliga start på sin flygarkarriär och bästa möjliga förutsättningar för kommande utbildningssteg, säger Per Klementsson, som är ställföreträdande chef på Flygskolan.
Förutom flygplanen anskaffas även en ny simulator samt ett datorbaserat utbildningshjälpmedel för teori (CBT). Det senare kan till del ersätta men framförallt utveckla traditionell klassrumsundervisning.
– Med moderna utbildningshjälpmedel kommer vi att kunna möta elevernas behov och önskemål om tids- och situationsanpassad utbildning. Jag tror att detta kommer att främja utbildningen som helhet, säger Per Klementsson.
Avvecklingen av SK 60 innebär att den nuvarande flygutbildningen görs om och från januari 2024 kommer delar av utbildningen att genomföras i Italien. Stridspilotelever kommer då att utbildas på Galatina flygbas utanför Lecce samt Decimomannu flygbas på Sardinien. Utbildningen genomförs av italienska flygvapnet med stöd av svenska flyglärare.
Du kan läsa mer om SK 40 på Flygvapenbloggen.