Traditionsbevarande mössbandstillverkare

I mitten av 1800-talet infördes rundmössa med mössband till flottans uniformer. Efter nästan 200 år lever traditionen vidare och mössbanden tillverkas fortfarande på samma sätt nu som då. Möt Oscar Cederman vid FMTS Markverkstad i Stockholm, Försvarsmaktens enda mössbandstillverkare.

Oscar Cederman i sin mössbandsverkstad.
Oscar Cederman i sin mössbandsverkstad.
Oscar Cederman i sin mössbandsverkstad. Foto: Marie Bergkvist Blomberg/Försvarsmakten
Oscar borstar bort överblivet bladguld från ett mössband.
Oscar borstar bort överblivet bladguld från ett mössband. Foto: Marie Bergkvist Blomberg/Försvarsmakten
Gamla schabloner som fortfarande finns kvar i Oscars verkstad.
Gamla schabloner som fortfarande finns kvar i Oscars verkstad är: Wasa - pansarbåt 1901, Wrangel - Jagare 1917, Svalan - Ångslup 1881, Fylgia – Pansarkryssare 1905, Skuld – Kanonbåt 1879, Oden – Pansarbåt 1896, af Chapman - Fullriggare i stål 1888, Valrossen – Ubåt 1918, Thule – Pansarbåt 1893. År 1900 började fartygsnamnet som sjömännen tjänstgjorde på skrivas ut på mössbanden. Tidigare stod det Kungl. eller Kongl. flottan på alla band. Foto: Marie Bergkvist Blomberg/Försvarsmakten

Det brukar sägas att det finns många olika yrken inom Försvarsmakten. Ett av de kanske lite mer olika är mössbandstillverkare. Oscar Cederman är den enda som kan tituleras sig det i Försvarsmakten.

Oscar började i Försvarsmakten 2011 som skyddsvakt. 2015 började han arbeta som skeppstekniker och 2019 kom han till Markverkstad Stockholm och där fattade han snabbt tycke för småreparationsdetaljen. På den detaljen handlar det om att låta kreativiteten flöda; allt från elverk, motorsågar till trasiga tält fixas där. Det förekommer också både nytillverkning och tillverkning av prototyper inom sömnad. Och så tillverkas där mössband.

– När jag började hade mössbandstillverkningen släpat efter ett tag och det var brist på mössband. Så hela första året arbetade jag nästan uteslutande med den tillverkningen, förklarar Oscar.
– Det är ett lite pyssligare jobb som kräver stort tålamod och en stadig hand, det tycker jag är roligt.

Porträttbild från 1938 på sjöman med rundmössa och mössband.
Porträtt av sjöman med rundmössa och mössband från 1938. Svalan var ett sjömätningsfartyg i svenska flottan byggd av Bergsunds mekaniska verkstad. Fartyget sjösattes 1881 och utrangerades 1944. Foto: Marinmuseums samlingar

Ett hantverk

Tillverkningen börjar med att band klipps till i rätt längd. Därefter blandas färgen som stryks på bandet med hjälp av en schablon. När färgen fått torka lite, appliceras bladguld. Överblivet bladguld borstas sedan bort och oftast krävs det lite efterarbete innan mössbandet blir helt klart. Arbetet tar ungefär en timme per mössband i effektiv tid.

– Efter nästan fyra år tycker jag att jag har fått till tekniken bra. Att använda verktygen på rätt sätt och med rätt kraft, till exempel. Och så gäller det att blanda färgen rätt. Blandas den fel, märks det inte förrän det är för sent, berättar Oscar.

För ett tag sedan testade Oscar på att effektivisera processen genom att bara använda guldfärg utan bladguld.
– Det försöket föll inte väl ut. Färgen blev helt fel och det gick inte att få till det som jag ville ha det. Det gamla sättet är fortfarande det som gäller, sammanfattar Oscar.

– Jag har arbetat som skeppstekniker i marinen och haft på mig rundmössa med mössband. Men då hade jag ingen aning om varken traditionen, hur värdefulla mössbanden är eller hur mycket arbete som ligger bakom dem, avslutar Oscar som nu hunnit med att tillverka omkring 4 000 mössband.