I inledningen av Rysslands anfallskrig mot Ukraina initierade Försvarsmakten en studie för att följa hur informationskriget bedrevs. Rapporten som släpptes i dag har analyserat Ukrainas kommunikationsinsatser - allt från sociala medieinlägg till officiella tal och mediakampanjer - från fyra olika källor: regeringen, militären, media och civilsamhället.
– Betydelsen av informationsmiljön som en del av den moderna krigföringen ökar. Det är viktigt för Försvarsmakten att ständigt utveckla våra förmågor utifrån de omständigheter som råder, så det är ett angeläget område att studera, säger Anna Yngman, Försvarsmaktens ställföreträdande kommunikationsdirektör.
Rysslands eskalering i februari förra året var en brytpunkt för svensk och europeisk säkerhet. Ryssland har valt att med alla tillgängliga medel, inklusive militär makt, försöka ändra Europas gränser.
Information har varit en uttrycklig del av Ukrainas krigföring och här har de varit mycket framgångsrika. De har använt allt från humor, sarkasm och känslor till memes och trollningstekniker. Den politiska ledningen har snabbt hakat på trender inom kommunikation och sociala medier för att förstärka sitt budskap och nå ut till rätt publik.
– De slutsatser som rapporten drar baserar sig på de unika förutsättningar som Ukraina har relativt Ryssland. Men det finns ett antal grundläggande principer som är betydelsefulla även för andra aktörer. Nu har vi fått bekräftelse på att det är relevanta områden i en skarp krigssituation och vi har många intressanta vinklar att titta vidare på, säger Anna Yngman.
Rapporten och mer information finns på FOI:s webbplats